بررسی lexus RX ۲۰۰H در استانه ورود به بازار

۱۳۹۶/۰۴/۱۲      ۱۳۰۶۴

چند سالی هستش که روز به روز علاقه‌ی مردم تو کل دنیا به خریدن و سواری ماشین‌های شاسی بلند بیشتر می‌شه.این روزها تو ایران هم مثل بقیه‌ی نقاط دنیا بازار شاسی بلندها و کراس‌اوورها به شدت داغه؛ طوری که وقتی وارد خیابان‌های تهران می‌شیم تعداد قابل توجهی از این شاسی بلندها و کراس‌اوررها رو می‌بینیم که البته بیشترشون کره‌ای هستن.نوشته‌ی امروز راجع به یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای لوکس کشوره که هر دو نسل قبلیش از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار بودن.

اگر حدودا به ۱۰ سال پیش برگردیم که تعداد شاسی‌ بلندهای خیابان‌ها زیاد نبودن، نسل دوم لکسوس RX۳۵۰ یکی از این معدود شاسی بلندها بود و چند سال بعد از اون هم نسل سوم این خودرو به یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای کشور تبدیل شد و تا سال ۲۰۱۴ هم واردات این خودرو ادامه داشت.

اما آخرین طراحی این مدل به سال ۲۰۱۵ بر می‌گرده و شرکت ایرتویای ایران هم امسال تو نمایشگاه شهر آفتاب تهران از مدلRX ۲۰۰t این خودرو رونمایی کرد و در حال حاضر این خودرو تو لیست مجاز ثبت سفارش قرار داره و آخرین مراحل مربوط به وارداتش در حال انجامه و به زودی شاهد حضور این شاسی بلند لوکس تو خیابان‌های کشور خواهیم بود.
این در حالیه که ممکنه حضور هم زمان دو مدل RX و NX با توجه به شباهت‌های تقریبا زیاد و البته قیمت کمترNX به فروش کمتر مدل RX ختم بشه.البته به گفته‌ی مسئولین ایرتویا با توجه به تفاوت‌های این دو مدل هر کدوم از اون‌ها بازار مخصوص به خودشون رو دارن و این شرکت برای فروش اون‌ها مشکلی رو نخواهد داشت.(به نظر هم می‌رسه این ادعا تا حدود زیادی درست باشه چون مدل NX با توجه به اسپرت‌تر بودنش مخاطبان جوان‌تری داره و مدل RX هم با توجه به سایز بزرگ‌تر و پرستیژ بیشترش مخاطبان جا افتاده‌تری رو خواهد داشت و از استقبال طرفدارهای ده ساله‌ی خودش هم برخوردار خواهد بود.)

از رقبای اصلی داخلی این خودرو می‌شه به BMW X۳ و VOLVO XC۹۰ و مدل‌های JAGUAR F-PACE، AUDI Q۵، MERCEDES GLC و INFINITI QX۶۰ اشاره کرد.

طراحی ظاهری RX
بیشتر از یک ساله که چشم ما به دیدن لکسوس مدل NX عادت کرده و هممون با طراحی بی نظیر لکسوس برای این مدل آشنایی داریم.جذابیت ظاهری این مدل تو اوایل زمان عرضه‌ی خودش به حدی بود که نظر همه، حتی دوستان غیر ماشین‌باز و ماشین دوست، رو به خودش جلب می‌کرد و البته هنوز هم جلب می‌کنه.لکسوس مدل RX هم شباهت زیادی با برادر کوچک‌تر خودش داره و مسلما تو زمان عرضه‌ی خودش نظرها رو به خودش جلب خواهد کرد.
RX از دید جلو و به واسطه‌ی طراحی خطوط نوک تیز جلوپنجره، چراغ‌های متوازی‌الاضلاعی و ورودی‌های هوای زیر چراغ‌ها که به شکل پرچم هستن، کاملا چهره‌ی جدی‌‌ای رو داره و شاید بشه گفت کاملا هم تهاجمی به نظر می‌رسه.در طرفین کاپوت خودرو هم یک خط بسیار برجسته قرار داره که از بالای کاپوت شروع می‌شن و از کنار چراغ‌ها رد می‌شن و به خطوط کناری جلوپنجره پیوند داده می‌شن.نمی‌شه به این خطوط دقت کرد و طراحی لکسوس رو تحسین نکرد چون واقعا معرکن.
مه شکن‌های این خودرو هم تو قسمت بالایی همون پرچم زیر چراغ‌ها قرار گرفتن که جالب به نظر می‌رسن.اما آخرین جذابیت بصری جلوی این خودرو هم به دلیل زیبایی پایین سپر جلو و شیار ایجاد شده تو اون هستش که واقعا چشم نواز هستن.البته اینم بگیم که خیلی از نمونه‌های این مدل اون شیار پایین سپر جلو رو ندارن ولی خوشبختانه همونطور که تو سومین عکس بالا که مربوط به نمایشگاه خودروی تهرانه ملاحظه می‌کنید اون شیار تو پایین سپر وجود داره و احتمالا ایرتویا این مدل رو روانه‌ی بازار می‌کنه.
طراحی کناری RX هم مثل جلو حالت رو به جلو داره که اضافه شدن خطوط کشیده شده‌ی از چراغ جلو تا زیر ستون اول ماشین و خط پایینی کشیده شده بین دو گلگیر حس اسپرت بودن و البته همون حالت تهاجمی جلو رو به بیننده منتقل می‌کنه.نوارهای کرومی دور پنجره‌هام زیبایی خوبی رو به نمای کناری خودرو داده و ویژگی جدیدی که به طراحی جدید RX اضافه شده قسمت شیشه‌ای بین پنجره‌ی عقب و چراغ عقبه که نو‌آوری خاص و زیبایی برای لکسوس محسوب می‌شه.(این ویژگی بیشتر به خصوص خودش رو تو رنگ‌های روشن این مدل که باعث ایجاد تضاد رنگی می‌شه نشون می‌ده)
نمای عقبی این خودرو هم کاملا اسپرته.چراغ‌های عقب کاملا با طراحی چراغ‌های جلو و بدنه هماهنگی دارن و خروجی‌های ذوزنقه‌ای کرومی ماشین کاملا نظرها رو جلب می‌کنن. در کل خیلی خیلی سخته که بخوایم از ظاهر این بیرونی این ماشین و طراحی اون ایراد بگیریم.لکسوس RX جدید از مدل قبلی خودش اسپرت‌تر، مدرن‌تر و کمی بزرگتر شده و همه چیز برای جلب توجه خریداران مهیاست.

مشخصات فنی RX
همون‌طور که در ابتدای مطلب بهش اشاره کردیم، شرکت ایرتویا مدل RX ۲۰۰t از این خودرو رو وارد کشور خواهد کرد که به یک موتور ۲ لیتری توربو مجهزه و قادره ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کنه.RX مدل‌های قوی‌تری هم داره؛ یعنی در اصل مدل ۲۰۰t ضعیف‌ترین مدل این خودرو هستش که شرکت ایرتویا به دلیل قانون نه چندان منطقی منع ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مجبوره فقط این مدل رو وارد کشور کنه.مدل‌های قوی‌تر RX ۴۵۰h هیبریدی و RX۳۵۰ نمونه‌های قدرتمندتر این ماشین سنگین وزن هستند.عدد ۲۳۸ اسب بخار برای قدرت عدد کمی محسوب نمی‌شه ولی با توجه به وزن ۲۱۵۰ کیلوگرمی این خودرو که از ضعف‌های بزرگ اون محسوب می‌شه عدد زیاد مناسبی نیست و دقیقا نیاز به همون‌ موتورهایی هستش که تو ایران اجازه‌ی ورود ندارن!

از نظر ابعاد هم نسل چهارم این خودرو نسبت به نسل قبلی خودش بیشتر از ۱۲۰ میلی‌متر افزایش طول داشته که افزایش طول قابل توجهی محسوب می‌شه.صندوق عقب این خودرو هم ظرفیت ۵۵۳ لیتری داره که نه زیاد کمه و نه اصلا زیاد.
قدرت و گشتاور موتور این خودرو به وسیله‌ی یک گیربکس ۶ سرعته‌ی اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شن.RX ۲۰۰t شتاب صفر تا صد ۹.۲ ثانیه‌ای داره که با توجه به وزن بسیار بالاش عدد نسبتا خوبیه ولی در کل و در مقایسه با رقبای خودش مثل بی‌ام‌و X۳ اصلا شتاب خوبی محسوب نمی‌شه.
مصرف سوخت این سامورایی سنگین وزن هم در شهر ۹.۷ لیتره و در جاده ۶.۶ لیتر و در سیکل ترکیبی ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر که اعداد قابل قبولی برای این هیکل هستن ولی باز هم رقبایی مثل ولوو XC۹۰ از لحاظ مصرف سوخت اعداد بهینه‌تری رو دارن.
لکسوس، مدل RX خودش رو در دو حالت دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل یا همون چهار چرخ متحرک عرضه می‌کنه که به احتمال زیاد شاهد حضور مدل چهار چرخ متحرک در داخل کشور باشیم.

نگاهی به طراحی داخلی RX
روزی که برای بازدید از نمایشگاه شهر آفتاب تهران به غرفه‌ی تویوتا و لکسوس رفته بودیم به دلیل ازدیاد جمعیت به سختی تونستیم داخل RX رو ببینیم.فضای داخلی این خودرو به شدت لوکسه و تمام موارد با کیفیت هرچه تمام‌تر جاگذاری شدن.فضای داخلی کابین NX هم کم شباهت با RX نیست ولی NX اسپرت‌تره و RX طراحی شکیل‌تر و سنگین‌تری رو داره.تو طراحی جدید تقریبا تمام موارد نسبت به مدل قبلی تغییر کردن.فرمان سه شاخه‌ی بسیار خوش فرم، نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی، ساعت بسیار لوکس بالای کنسول، دسته دنده‌ی تقریبا ساده، دو عدد جا لیوانی و البته یک موس متصل به نمایشگر از ویژگی‌های داخل کابین این خودرو هستن.ردیف عقب به شدت جاداره و فضای بسیار مناسبی رو برای سرنشینان فراهم میکنه، بهتر از تمام رقبای خودش.مدل جدید RX با اینکه بزرگ‌تر شده ولی ردیف سوم صندلی‌هاش حذف شدن و ماشین از حالت ۷ نفره بودن درومده؛ ولی خب به جاش فضای سرنشینای عقب واقعا زیاده و البته یک ویژگی بسیار عالی جدید که سرنشینان عقب امکان تنظیم صندلی‌های خوشون رو شبیه صندلی‌های جلو دارن، البته به صورت دستی.
.سیستم صوتی RX هم مثل NX مارک لوینسون با ۱۵ اسپیکر هستش که سیستم صوتی قدرتمندی محسوب می‌شه.شاید تنها ایرادی که بشه به طراحی داخلی این خودرو گرفت موس اون باشه که نسبت به تاچ پد موجود در NX کار کردن باهاش خیلی سخت‌تره و زیاد طراحی جالبی نداره و ممکنه در حین حرکت عملکرد مناسبی رو نداشته باشه.

قیمت RX ۲۰۰t
خبرهای نیمه رسمی حاکی از این هستن که مدل RX ۲۰۰t در ایران قیمتی حدود ۴۰۰ میلیون تومان رو خواهد داشت.البته بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان. با توجه به اینکه قیمت پایه‌ی دلاری این خودرو حدود ۲۰ درصد از مدل NX بیشتره میشه گفت که قیمت این خودرو تو بازه‌ی ۴۰۰ تا ۴۷۰ میلیون تومان قرار بگیره که تقریبا ۱۰۰ میلیون تومان از برادر کوچکتر خودش گرون‌تر از آب در میاد.
تا چند ماه آینده مشخص می‌شه که لکسوس RX ۲۰۰t با توجه به ویژگی‌هاش و قیمتی که داره می‌تونه فروش خوبی رو با وجود رقبایی مثل بی‌ام‌و X۳، ولوو XC۹۰ و حتی لکسوس NX داشته باشه یا نه؟

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر