بررسی تخصصی هیوندای سوناتا ۲۰۱۸

۱۳۹۶/۰۵/۱۱      ۱۴۹۲

هیوندای سوناتا مدل ۲۰۱۸ با طراحی شبیه جنسیس و البته با تزئینات کمتر است، قوای محرکه اش از پیشرانه‌های مختلفی تأمین میشود که از آن جمله می‌توان موتور۴ سیلندر۲.۴ لیتری با قدرت ۱۸۵ اسب بخار به همراه جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک برای سطح استاندارد این خودرورا نام برد ونیز پیشرانه ۱۷۸ اسب بخاری ۱.۶ لیتری مدل اکو جفت شده با گیربکس هفت سرعته و گزینه‌های هیبرید و پلاگین هیبرید هم موجود است؛ اما موتور توربو چهار به قدرت ۲۴۵ اسب بخار بهترین این نیروگاه‌ها است که با گیربکس هشت سرعته باعث رضایتمندی خریداران این مدل شده اند.
سیستم تعلیق نرم و فرمان‌پذیری خوشایند و وجود نرم افزارهای Android Auto و Apple carplay خودروی خوبی را تشکیل داده‌اند که مهندسان آن را مفتخر ساخته است.
از ابتدا ی تولید هیوندای سوناتا یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین خودرو ها بوده است ولی مدل ۲۰۱۵ آن که نسل هفتم محسوب میشد مانند نسلهای قبل خود فروش مناسبی نداشته است و هیوندا قصد دارد با مدرن سازی مدل ۲۰۱۸ این کمبود را جبران کند.
طی رونمایی هایی که از چهره سوناتا ۲۰۱۸ شده است تمام اجزایی که از نمای روبه رو نمایان بوده تغییر کرده است. آبشاری جدید در جلو پنجره همراه با چهره ای تهاجمی تر که در ارتفاع پایینتری تعبیه شده است.همچنین با تغییر چراغ های جلو و کاپوت نمایی عضلانی به سوناتای جدید داده شده است.
تغییر درب صندوق، چراغ‌ها و سپر عقب قسمت عقب خودرو را کاملا جدید کرده است.همچنین بخش های داخلی هم تغییرات اندکی داشته اند.دکمه‌ها و کنترل‌های باکیفیت بالاتر در کنسول میانی جدید که اگرچه ذات خود را حفظ کرده استفاده شده است و غربیلک فرمان سه پره جدید میتواند مورد استفاده ی راننده قرار گیرد.
در مدل ۲۰۱۸ تریم SEL در کنار تریم های SE ،ECO، SPORT Limited, Sport ۲.۰T و limited۲.۰T با قیمت ۲۴,۵۸۵در دسترس خواهد بود که قیمتش نسبت به دو تریم ۲۲,۹۳۵ SE دلار و ۲۴,۵۸۵ECO دلار که به‌صورت استاندارد دارای امکاناتی نظیر ریموت کنترل، استارت دکمه‌ای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم، صندلی‌های جلوی گرم شونده و یک پورت USB برای سرنشینان ردیف عقب است,بالاتر میباشد. همچنین یک صفحه نمایشگر لمسی هفت اینچی دارای قابلیت سازگاری با اپل کارپلی و اندروید اتو برای سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است، کلیه نسخه‌ها دارای سیستم نمایشگر نقاط کور،به ‌صورت استاندارد هستند و چراغ‌های جلوی خودرو خودکار میباشد.
انتخاب‌تریم SEL صفحه‌ای نو از دفتر لیست تجهیزات ایمنی خواهد بود. برخی از این امکانات عبارتند از ترمز اضطراری خودکار، سیستم ضد انحراف یا نگه‌دارنده در مسیر (lane keeping)، کروز کنترل تطبیق‌پذیر که تمامی آنها در قالب یک پکیج تکنولوژیک معقول هزار دلاری قابل دریافت است.این تجهیزات در گذشته فقط همراه تریم‌های لیمیتد و لیمیتد ۲.۰T عرضه می‌شد و تاکنون نیز در سایر نسخه‌های هیوندای سوناتا چنین امکاناتی دیده نشده است؛ این در حالی است این‌گونه امکانات در حالت استاندارد در هوندا آکورد و تویوتا کمری مدل ۲۰۱۸ وجود دارد.

طبق مطالب گفته شده نیروی محرک سوناتا ۲۰۱۸ از از منابع مختلف چهار سیلندر تأمین میشود. نسخه اقتصادی و سازگار یافته با محیط زیست، یعنی تریم اکو پیشاپیش پیشرانه توربوشارژ کوچک‌تر را رزرو کرده است.گیربکس شش سرعته با موتور۲.۴ لیتری همکاری میکند تا با هم از مسیرهای گوناگون بگذرند اما پیشرانه۲ لیتری توربو برخلاف نسل قبلی که با جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک همکاری میکرد، این بار گیربکس هشت سرعته جدید را به‌عنوان همکار خود برگزیده است که راحتی استفاده از خودرو در مسیر های کوهستانی به خوبی درستی این انتخاب را نشان میدهد.
سوناتا قادر است به کمک یک حالت جدید رانندگی هوشمند از میان برنامه‌های رانندگی کامفورت، اکو و یا حالت رانندگی اسپرت بسته به شرایط مختلف و نوع سبک رانندگی به صورت خودکار برای شما یک حالت را انتخاب کند.علاوه بر این٫این برنامه میتواند بر اساس نیاز شما نحوه دنده کشی گیربکس اتوماتیک را تغییر دهد.برای مثال وقتی در حال سبقت‌گیری دنده ها دیر تر و در حال رانندگی عادی دنده‌هابه‌دلیل موضوعات مربوط به کاهش مصرف سوخت، زودتر تعویض می‌شوند که اینکار در طی رانندگی به طور منظم و با دقت انجام میشود اما این کار با کمی تقه انجام میشود ولی چندان آزاردهنده نیست.همچنین پدل شیفترهایی پشت فرمان کف-تخت در دو نسخه۲.۰ توربو و۲.۴ اسپرت برای تغییر نسبت دنده‌ها تعبیه شده که میتواند مورد استفاده ی افرادی باشد که خواهان هیجان بیشتری هستند.
از نظر راحتی و آسایش این خودرو مانند نسلهای قبلی خود است و سکوت کابین خودرو در حین حرکت آن می‌تواند آن را به گهواره‌ای جهت آرام گرفتن نوزاد دلبندتان بدل نماید اما باز هم شاید این موارد برای یک رانندگی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده کافی نباشد. در قسمت عقب تنها بازوی یدک‌کش که نسبت به مدل ۲۰۱۷ ضخامتش بیشتر شده تفاوت خاصی در خصوصیات مربوط به هندلینگ و سواری سوناتای ۲۰۱۸ در قیاس با نسل قبلی آن وجود ندارد.سیستم تعلیق خودرو در سر پیچ‌ها عملکرد چندان رضایت بخشی ندارند و سرنشینان فنرهای خودرو را هنگام دور زدن کمی سفت‌وسخت میابند. فرمان دارای سیستمی به نام rack and pinion (نوعی از تبدیل حرکت خطی به دایره‌ای از طریق تسمه دندانه‌دار و چرخ‌دنده واسط) که به‌صورت الکترونیکی بهینه‌سازی شده، حس تصنعی کمتری را در سرعت‌های کم به راننده می‌دهد. هرچند دقت این سیستم نسبت به قبل تغییر چندانی نداشته اما درتریم۲.۰ توربو، منتقل شدن شتاب گرانشی بیشتر هنگام حرکت با سرعت بالا به دست‌ها موجب سفتی بیشتر فرمان می‌شود که در سرعت‌های بالا میتوان آنرا یک مزیت دانست.
با توجه به اینکه این خودرو احتمال بالایی برای حضور در کشورمان دارد خوب است راجع به آن بدانیم که مدل ۲۰۱۸ هیوندای سوناتا هر چند ازنظر ظاهری دستخوش تغییروتحول شده است ولی با مقایسه با مدل قبلی از باب کاراکتر و شخصیت، تحول درونی ویژه‌ای را در روح و روان خود به وجود نیاورده است. با وجود صندلی‌های عقب سایزپذیر و صندوق عقب بزرگ این خودرو میتواند مصرف خانوادگی داشته باشد و میتوان انتظار عرضهٔ تجهیزات پیشرفته ایمنی برای تریم های زیادی از این خودرو را داشت ولی امکانات ارائه شده برای نسخه اکو چندان کافی به مطر نمیرسد و هیوندای باید برای رقابت با حریفان پرقدرتی همچون هوندا آکورد و تویوتا کمری ۲۰۱۸تلاش خود را بیشتر کند.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر