پولو٫نخستین نسل فولکس‌واگن

۱۳۹۶/۰۵/۱۴      ۲۳۳۸

در سال ۱۹۷۵ میلادی نخستین نسل از فولکس‌واگن پولو که یک نسخه ری‌بج شده از آئودی ۵۰ بود، معرفی شد.پولو که خیلی ارزان‌تر و ساده‌تر از آئودی ۵۰ بود تفاوت های جزئی با آئودی در این میان وجود داشت. هرچند در ابتدا هر دو خودرو به‌موازات هم فروخته می‌شدند اما آئودی۵۰ نهایتا فروش چندانی نداشت و در سال۱۹۸۷ میلادی از بازار خارج شد. کارخانه وولفسبورگ فولکس‌واگن محل تولید مدل پولو بود و در سال ۱۹۷۷ میلادی، مدل که اساساً یک پولو بود دربی سدان عرضه شد. دربی، از ستون C به جلو مانند یک نسخه هاچ‌بک بود که یک صندوق بزرگ هم به آن اضافه شده بود. هرچند این خودرو طرحی بود که قبلا توسط آئودی ارائه شده بود اما هرگز توسط این برند فروخته نشد.

مدل LS بالاترین رده ی نخستین فولکس‌واگن پولو بود. حجم پیشرانه‌ی این مدل۱۰۴۳ سی‌سی و توان آن۵۰ اسب بخار (۳۷ کیلووات) بود که آئودی۵۰ نیز از همین امکانات برخوردار بود. از مشخصات دیگر این مدل میتوان به چراغ‌های پارکینگ، برف‌پاک‌کن عقب با شیشه‌شور، آفتاب‌گیر سقفی، سپرهای کرومی و چرخ‌هایی به سایز ۴.۵J × ۱۳اشاره کرد.در این بین مدل N که جز پایه ای ترین مدل ها بود فاقد بسیاری از تجهیزات مدل LS بود.مدل GLS به‌عنوان بالاترین رده تجهیزاتی در پولو در سال ۱۹۷۹ میلادی معرفی و جایگزین مدل LS شد. مواردی چون جلوپنجره و چراغ‌های جلوی محاط شده با کروم، سانروف، یک فندک سیگار و همچنین تریم های کرومی چرخ از جمله مشخصات ارتقاء یافته در این مدل هستند.

حجم پیشرانه هایی که در در نسل نخست فولکس‌واگن پولو به کار می‌رفتند عبارت بود از ۱۲۷۲٫۱۰۹۳٫۸۹۵ سی سی که کوچکترین پیشرانه(۸۹۵ سی سی) فقط در پولو هاچ بک استفاده میشد و بزرگترین پیشرانه (۱۲۷۲ سی سی)هم فقط مخصوص دربی، آئودی۵۰ و پولو GT بود.از آنجایی که توان های متفاوتی از خودرو ها مدنظر بود برای هر کدام از این پیشرانه سطوح متفاوتی از تراکم اعمال می‌شد و بسته به کشوری که پولو در آن فروخته می‌شد تغییرات زیادی در پیشرانه‌ها حاصل شد و رنج توان خروجی بین۳۵الی۶۰ اسب بخار (۲۶ الی ۴۴ کیلووات) بود.

در سال ۱۹۷۹ میلادی نخسین نسل ت فولکس‌واگن پولو و دربی دستخوش فیس لیفت شدند. جایگزینی سپرهای پلاستیکی به‌جای سپرهای قبلی، یک جلوپنجره متفاوت و همچنین یک داشبورد اصلاح شده از جمله تغییرات ناشی از این فیس لیفت بود. در مدل دربی نیز چراغ‌های چهارگوش که خطوط به کار رفته در آن شبیه به مدل جتا سدان بود جایگزین چراغ‌های گرد جلو شدند. ناگفته نماند که جتا هم بر مبنای مدل گلف تکوین یافته بود.

S و LS و مدل از دور خارج شده LX مدل‌هایی بودند که بعدها معرفی شدند. سرانجام در ماه اکتبر سال ۱۹۸۱ میلادی پس از فروش۵۰۰,۰۰۰ دستگاه در سرتاسر جهان تولید نخستین نسل از فولکس‌واگن پولو خاتمه یافت.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر