بررسی تخصصی سوبارو لگاسی

۱۳۹۶/۰۵/۲۸      ۱۱۷۸۰

خودروسازی سوبارو، با نمایندگی رسمی در کشورمان فعالیت می‌کند. این برند اصیل ژاپنی، به‌تازگی خودروی سواری لگاسی را در کلاس سدان، به ایران عرضه کرده است.
درحالی‌که عطش رانندگی با کراس‌اورها در همه‌جای دنیا از جمله کشورمان، روز به روز افزایش می‌یابد و شاهد واردات شاسی‌بلند در سایزهای مختلف از برندهای گوناگون هستیم، حضور سدان‌های محبوب جهان در ایران، با استقبال خوبی مواجه شده است. آنچه مسلم به نظر می‌رسد، یک خودروی سواری در کلاس خانوادگی که ویژگی‌های لوکس و توانایی‌های فنی مناسب داشته باشد، جذابیت زیادی برای بخش وسیعی از جامعه خواهد داشت. از دیرباز، خودروهای با بدنه‌ی چهاردر صندوقدار، پرفروش‌ترین مدل‌های دنیا بوده‌اند و این مهم، بر بازار ایران هم بی‌تأثیر نیست. چند هفته پیش، به بررسی جامع سوبارو فارستر در کلاس شاسی‌بلندهای میان‌رده پرداختیم. در این مطلب، مشخصات فنی و قیمت سوبارو لگاسی از کلاس سدان، ارزیابی می‌شود.
پیش از این، حضور سوبارو در کشورمان، محدود به واردات محدود خودروهای اقتصادی و کوچک این شرکت در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بود. برای عامه‌ی مردم، نام سوبارو چندان شناخته‌شده نیست، ولی جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان حرفه‌ای خودرو دارد؛ چراکه نه‌تنها در بازار جهانی با سبد نسبتا کاملی از مدل‌های مختلف در کلاس‌های گوناگون شناخته می‌شود، از نظر کیفیت و قیمت نهایی از بهترین‌های دنیا است.
سابقه‌ی تجاری سوبارو، در حدود ۶۵ سال برآورد می‌شود و امروزه با ۷ مدل خودروی متفاوت در بازار فعالیت می‌کند. این برند ژاپنی، بخشی از گروه سرمایه‌گذاری صنایع سنگین فوجی محسوب می‌شود که ۱۶.۵ درصد از سهام تویوتا را در اختیار دارد. سوبارو برای بسیاری از خودروسازان مستقل دنیا، پیشرانه تولید می‌کند و همکاری نزدیکی با تویوتا و نیسان دارد. به‌عنوان مثال، خودروی مشهور تویوتا GT۶۸ که در چند سال اخیر به ایران هم وارد شده است، از پیشرانه‌ی ساخت سوبارو استفاده می‌کند. سواری‌های غیر شاسی‌بلند این برند، شامل مدل‌های BRZ، ایمپرزا، WRX و لگاسی می‌شوند که بزرگ‌ترین و البته لوکس‌ترین آن‌ها، خودروی لگاسی است.
اولین مدل لگاسی، در سال ۱۹۸۹ توسط سوبارو معرفی شد تا مشخصاتی قابل رقابت با مشهورترین سدان‌های خانوادگی دنیا، تویوتا کمری و هوندا آکورد داشته باشد. نسل نخست این خودرو، تا حدودی بر طراحی لوکس و راحتی سرنشینان تمرکز داشت؛ اما در نسل‌های دوم تا پنجم که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۴ ادامه داشت، سبک اسپرت بدنه اولویت بیشتری پیدا کرد تا در بازار جهانی، متمایز عمل کند. آخرین مدل لگاسی، نسل ششم این خودروی پرفروش است که از سال ۲۰۱۵ عرضه شد. این خودرو در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۴، مورد تحسین کارشناسان و علاقه‌مندان قرار گرفت؛ چراکه تلفیقی معقول، از یک سدان لوکس با ویژگی‌های اسپرت ارزیابی شد. سوبارو وعده داده است نسل هفتم لگاسی را در سال ۲۰۱۹ رونمایی کند تا این خودرو برای تولید از سال ۲۰۲۰، متحول شود. این خودرو توسط بنیاد KBB آمریکا، به‌عنوان بهترین محصول در کلاس سدان سال ۲۰۱۷، شناخته‌ شده و توسط موسسه‌ی ALG، پرتقاضاترین خودروی سدان دست دوم، با کم‌ترین افت قیمت بوده است. سوبارو ادعا می‌کند بیش از ۹۶ درصد خودروهای لگاسی که در ۱۰ سال اخیر در سراسر دنیا ساخته شده‌اند، همچنان در جاده‌های جهان تردد می‌کنند.
سوبارو لگاسی، از نسل اول در دو تیپ بدنه‌ی سدان و تورر (استیشن) عرضه می‌شود که مسلما با نمونه‌ی استاندارد، فروش بالاتری در بازار جهانی دارد. واردات این خودرو با بدنه‌ی تورر، بعید به نظر می‌رسد؛ هرچند از نظر پیشرانه و استانداردهای لازم برای حضور در ایران، منع قانونی ندارد. این خودرو برای سال آینده‌ی میلادی، با فیس‌لیفت جزئی مواجه شده است که صرفا شامل تغییراتی در سپر جلو و جایگاه چراغ‌های مه‌شکن می‌شود؛ درحالی‌که از نظر پیشرانه، فضای داخلی و آپشن‌ها، تفاوتی با نمونه‌ی فعلی نخواهد داشت.

طراحی ظاهری و بدنه
نسبت به نسل قبل و رقبای مطرح لگاسی در کلاس سدان خانوادگی، این خودرو همراه با حس اسپرت و فرم کوپه‌ی بیشتری در بدنه عرضه می‌شود. فاصله‌ی محورهای لگاسی، اندکی افزایش یافته است تا فضای زانو بیشتر شود. ظاهر این خودرو با دو تیپ استاندارد و اسپرت عرضه می‌شود که نسخه‌ی دوم، با جلوپنجره‌ی ساده و تمام مشکی، شناخته می‌شود که فعلا وارد ایران نخواهد شد.
در نمای روبرو، چراغ‌های کشیده و نسبتا بزرگ لگاسی، بیش از هرچیز خیره‌کننده هستند؛ درحالی‌که همراه با نوار LED روشنایی روز به شکل C، حالتی مدرن و کاملا اسپرت دارند. در گوشه‌ی چراغ‌ها، بخشی نارنجی رنگ برای راهنما در نظر گرفته شده است که معمولا در خودروهای قدیمی دیده‌ایم و امروزه کمتر استفاده می‌شود. جلوپنجره، تا حد زیادی مستقل از چراغ‌ها طراحی شده است و صرفا با تبعیت از زبان طراحی سوبارو، روی پوششی فلزی و چندردیفه قرار دارد که لوگوی سوبارو، یک‌نواختی آن را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد مدلی از لگاسی که در ایران عرضه خواهد شد؛ دارای ساده‌ترین تیپ بدنه باشد و از سپر استاندارد استفاده کند. این نسخه، تورفتگی‌های متقارنی در پایین سپر جلو دارد که چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای با قابی از پلاستیک، در گوشه‌های آن دیده می‌شود. اصولا سوبارو به فضاهای خالی در نمای روبروی محصولات خود اهمیت می‌دهد و در لگاسی هم علاوه بر جلوپنجره‌ی بزرگ با هواکش‌های عریض، بخش زیادی از سپر را با این شیوه طراحی کرده است. چنین سبکی علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، حس اسپرت و تهاجمی خودرو را افزایش می‌دهد. از نکات مثبت در طراحی لگاسی، می‌توان به خودداری سوبارو در استفاده از پلاستیک در ساختار اصلی سپرها و قاب‌ گلگیرها اشاره کرد؛ چرا که صرفا در مجرای هدایت هوا و پیرامون مه‌شکن‌ها، از این نوع مواد سیاه‌رنگ استفاده شده است. فرم‌دهی با خطوط حجم‌دهنده بسیار خوب به نظر می‌رسد و در قسمت چراغ‌های اصلی، مه‌شکن‌ها و روی کاپوت تا زوایای جلوپنجره، هماهنگی جذابی ارائه می‌کند.
در نمای جانبی هم فقدان پلاستیک و ادوات ارزان‌قیمت، شخصیت لوکس لگاسی را تقویت کرده است. تمامی نسخه‌های این خودرو، از آینه‌ی بغل دوتکه استفاده می‌کنند که با چراغ راهنما ارائه می‌شوند؛ اما بخشی از آن فلزی و قسمت دیگر، از پلاستیک سیاه خواهد بود. فرم کلی بدنه، حالت کوپه و چشم‌نوازی دارد که با توجه به شیب ملایم سقف تا انتهای خودرو، متقارن به نظر می‌رسد. هرچند از زاویه‌ی بغل، سپرها و گلگیرها، ساده طراحی شده‌اند، با خطوط حجم‌دهنده‌ای همراه هستند؛ به‌طوری که از گوشه‌ی چراغ عقب تا لبه‌ی در جلو و امتداد دستگیره‌ها، شاهد حالتی سه‌بعدی در لگاسی هستیم. از سویی دیگر، بخش پایین درهای وروردی و رکاب هم دارای بدنه‌ی مدرن و فضایی است. لگاسی در نسخه‌ی پایه از چرخ‌های اسپرت ۱۷ اینچ استفاده می‌کند و نوع ۱۸ اینچ، صرفا در مدل لیمیتد قابل سفارش خواهد بود.
در نمای پشت، شباهت‌هایی میان چراغ‌ عقب لگاسی و تویوتا کمری مدل ۲۰۱۲ وجود دارد که البته ناچیز است. این قسمت با نوار LED و فرم C دیده می‌شود که در بخش چراغ دنده عقب، با رنگ سفید و متمایز از زمینه دیده می‌شود. جایگاه پلاک، به‌صورت تورفتگی درب عقب، به‌خوبی پلاک‌های پهن ایرانی را در خود جای می‌دهد؛ ضمن اینکه دستگیره‌ی مناسبی برای باز کردن درپوش صندوق خواهد بود. در مقایسه با دیگر خودروهای مدرن و هم‌کلاس لگاسی در بازار جهانی، این خودرو در قسمت عقب، ساده و با حجم‌دهی محدود عرضه می‌شود که صرفا در برآمدگی سپر و دیفیوزر هدایت‌ هوا در بالای کاپوت، نمود خواهد داشت. از نکات مثبت در طراحی عقب لگاسی، پرهیز از سپر پلاستیک و استفاده از کروم برای خروجی اگزوز است.
در مجموع، می‌توان نمره‌ی بسیار خوبی به طراحی بدنه‌ی سوبارو لگاسی داد. این خودرو با طول ۴.۷۹۵ متر، عرض ۱.۵۷۹ متر و ارتفاع استاندارد ۱.۴۹۸ متر از سقف تا سطح زمین، با فاصله‌ی کف ۱۵ سانتیمتر تا جاده تولید می‌شود. سوبارو لگاسی با فاصله‌ی محور ۲.۷۵۵ متر عرضه می‌شود که در کلاس خود، قابل قبول و برتر از دیگر رقبا است.

فضای داخلی و طراحی کابین
با ورود به سوبارو لگاسی، مسلما شوکه نخواهید شد. این خودرو برای سطح خرید در بازار ایران، نسبتا گران و لوکس محسوب می‌شود؛ اما طراحی ساده و تاحدودی قدیمی به همراه دارد. جالب است بدانید که مدل ۲۰۱۳ همین خودرو، از نظر طراحی داشبورد و ترکیب ادوات مختلف، مدرن‌تر از نمونه‌ی فعلی به نظر می‌رسد که نشانه‌ی تعمد سوبارو در ارائه‌ی فضایی ساده و کاملا متعارف در لگاسی است.
نملیشگر لمسی ۷ اینچ، در وسط داشبورد قرار دارد؛ درحالی‌که مجرای اصلی عبور هوا و تهویه‌ی مطبوع، بالاتر از آن دیده می‌شود. دکمه‌ی قرمز مربوط به فلاشر و هشدار خطر، دقیقا در همین محل حضور دارد و البته به زیبایی کابین لطمه زده است. نمایشگر دیجیتال و باریک دیگری، زیر مانیتور اصلی وجود دارد که درجه‌ی حرارت محیط را با توجه به حضور سیستم تهویه‌ی دوگانه، به‌صورت جداگانه نشان می‌دهد. کلید‌های متعددی در کنسول میانی وجود دارند؛ اما به‌خوبی تجمیع شده‌اند تا در دیگر نقاط داشبورد، آزاردهنده نباشند. بخش مربوط به دسته‌دنده و فضای خالی مربوط به جای‌گذاری لیوان یا بطری نوشیدنی هم کاملا ساده و شبیه به خودروهای ساخته‌شده در ۱۰ سال اخیر است. نکته‌ی مثبت در این قسمت، دریچه‌ای است که انواع گوشی‌های موبایل امروزی را در خود جا می‌دهد و البته با ۲ خروجی شارژ USB، کارگشا خواهد بود.

پیشرانه و قوای فنی
سوبارو لگاسی، صرفا با دو نوع پیشرانه عرضه می‌شود که شامل نمونه‌ی استاندارد ۲.۵ لیتر و نسخه‌ی ۳.۶ لیتر خواهد بود. هرچند مدل ۳.۶ لیتر، به دلایل قانونی اجازه‌ی ورود به ایران نخواهد داشت؛ با قیمت بالاتر و مصرف سوخت بیشتر، فروش قابل توجهی هم در نقاط مختلف دنیا ندارد. آنچه برگ‌برنده‌ی محصولات سوبارو در بازار جهانی محسوب می‌شود، پیشرانه‌های بوکسر (با سیلندرهای تخت و زاویه‌ی ۱۸۰ درجه) در کنار سیستم دو دیفرانسیل هوشمند است که در تمامی نسخه‌های لگاسی، وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با پیشرانه‌های بوکسر، تماشای فیلم کوتاهی که در ادامه‌ی مطلب آورده شده است، مفید خواهد بود.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
Admin
۱۳۹۶/۰۶/۱۳, ۲۱:۲۲

کایاکژزکتکتزکتز

saeed
۱۳۹۶/۰۶/۱۳, ۲۰:۲۶

ishaishsi

Admin
۱۳۹۶/۰۶/۱۳, ۲۰:۱۰

ملکازکابمازمازکترتب

Admin
۱۳۹۶/۰۶/۱۳, ۲۰:۰۸

kgxsdgokxgkgx

Admin
۱۳۹۶/۰۶/۱۳, ۲۰:۰۶

متن نظر را وارد کنید

نظرات بیشتر