مرسدس AMG GT C یا SL ۶۳

۱۳۹۶/۰۷/۰۷      ۲۸۴۴

کمپانی شهیر مرسدس بنز یکی از معدود خودروسازان لوکسی است که مدل های بسیاری برای سلایق متعدد ارائه کرده است و در بازه های قیمتی نزدیک به هم مدل هایی متوع را ارائه می کند و همین امر باعث شده تا بعضی از مدل ها برای همدیگر تبدیل به رقیب شوند برای نمونه می توان به AMG GT C و SL 63 اشاره کرد که از بسیاری جهات نزدیک به هم هستند ولی تفاوت قیمتی آنها باعث می شود تا این رقابت داغ تر شود!
 
کلاس SL از قدیمی ترین کلاس های مرسدس است و از سال ۱۹۵۴ تا کنون مدل هایی را به مشتریان عرضه کرده است که درواقع جز بهترین های مرسدس بوده اند .
حالا کلاس SL در نسل ششم خود قرار دارد که برای نخستین بار با کد R231 در نمایشگاه دیترویت 2012 رونمایی شد. این نسل که برای مدل 2017 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و از آوریل 2016 به بازار آمد، هم‌اکنون در مدل‌های گوناگونی در حال تولید است و یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین محصولات مرسدس بنز محسوب می‌شود. البته SL برخلاف GT صرفاً به‌صورت رودستر تولید می‌شود و نسخهٔ کوپهٔ آن وجود ندارد.
 
از طرف دیگر مرسدس بنز پس از پایان تولید SLS AMG تصمیم گرفت تا  کوپهٔ اسپرتی را جایگزین آن کند. این خودرو که با همکاری آام‌گ توسعه پیدا کرد، GT نام داشته و در تاریخ 9 سپتامبر 2014 رونمایی شد. سپس این کوپهٔ اسپرت جدید در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. AMG GT در ابتدا صرفاً به‌صورت کوپه و در دو نسخهٔ معمولی و S تولید شد اما دو سال بعد، نسخهٔ رودستر آن‌هم در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شد. با معرفی نمونه ی رودستر که تحت عنوان C شاخته می شود حالا این خودروی جنجالی قدم در قلمروی برادر خود گذاشته و باعث شده تا رقابتی سخت میان آنها بوجود بیاید!
 
 
 
 
 
طراحی بیرونی 
 
نسل فعلی SL کلاس دوسال قبل از AMG GT معرفی شده است  اما این خودرو حدود دو سال بعد از معرفی GT مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلویی به برادرش شبیه شده است؛ بنابراین نمای جلویی این دو خودرو چراغ‌ها، دی‌لایت‌ها، فرم سپر و قاب جلوپنجره، همه و همه شبیه همدیگر هستند؛ اما بااین‌حال GT از جلوپنجره‌ای موسوم به پانامریکانا سود می‌برد و همچنین دماغهٔ عضلانی‌تری دارد که آن‌را از SL متمایز می‌کند.
 
از نمای کناری نیز شباهت های بسیاری بین این دو برادر وجود دارد و ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به کاپوت کشیده، ارتفاع کوتاه و ورودی هوای زیبای روی گلگیر جلو اشاره کرد؛ اما عمده‌ترین تفاوت این دو خودرو در این نما به نوع سقف آن‌ها بازمی‌گردد چراکه SL از سقف فلزی یا هاردتاپ استفاده می‌کند درحالی‌که GT رودستر به سقف پارچه‌ای یا سافت‌تاپ مجهز شده است. همچنین در صورت بالا بودن سقف نیز در SL شیشهٔ مثلثی کوچکی وجود دارد که GT رودستر فاقد آن است.
 
اما در نمای عقبی تفاوت بیشتری وجود داشته و استایل دو خودرو کاملا متفاوت است . در این بخش SL از چراغ‌های مثلثی شکلی بهره می برد  که نسبت به قبل از فیس‌لیفت تغییر چندانی نداشته است. علاوه بر این، جا پلاک عقب خودرو نیز روی درِ صندوق قرار داشته و چهار سر اگزوز کرومی هم در زیر سپر آن جلب‌توجه می‌کند؛ اما از طرف دیگر، AMG GT به چراغ‌های عقب کشیده و باریکی مجهز شده، دیوارهٔ درِ صندوق بار آن کوتاه بوده و جا پلاک هم در سپر تعبیه شده است. بااین‌حال در اینجا هم شباهت‌هایی بین این دو برادر وجود دارد که شامل فرم دیفیوزر، چراغ دنده‌عقب و آب‌شش‌های طرفین سپر عقب می‌شود.
 
در نهایت در مورد طراحی بیرونی دو خودرو می توان اذعان داشت که SL از طراحی موقرتری برخوردار بوده و AMG GT خودرویی عضلانی تر و اسپرت تر به نظر می آید .
 
 
طراح داخلی 
 
در این بخش به وضوح برتری با GT بوده و البته شباهت هایی هم بین دو برادر وجو دارد ولی کنسول میانی GT معادلات را بر هم می زند و خروجی تهویه مطبوع با ۴ دریچه و شیوه ی قرار گیری سامانه اطلاعات و سرگرمی و طراحی جذاب آن باعث شده تا AMG GT به خودرو برتر این بخش تبدیل شود. مکانیزم جمع شدن سقف دو خودرو نیز متفاوت است یعنی درحالی‌که سقف SL درون صندوق بار جای می‌گیرد، سقف پارچه‌ای GT رودستر در پشت درِ صندوق بار جمع شده و ارتباطی با صندوق ندارد.
 
قوای محرکه 
 
  بالاترین عضو خانوادهٔ این SL مدل SL65 AMG است که از پیشرانهٔ 6 لیتری V12 بهره می برد ؛ اما در زیر کاپوت SL63 یک نیروگاه 5.5 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته که 585 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور دارد. همین موتور تا پیش از فیس‌لیفت سدان S کلاس، در نسخهٔ S63 AMG آن مورداستفاده قرار می‌گرفت. نیروی این موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ MCT به چرخ‌های عقب منتقل می‌گردد.
 
اما AMG GT از پیشرانه ی ۴ لیتری V8 توئین توربو بهره می برد که البته در مدل های مختلف قدرت های گوناگونی دارد ولی در نمونه مورد تست ما یعنی نسخه ی C که پس از نسخه ی R قدرتمند ترین عضو خانواده به حساب می آید ۵۶۰ اسب بخار را تولید می کند و توانایی ارائه ی ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد .
 
عملکرد 
 
دو خودرو دارای پیشرانه های ۸ سیلندر توئین توربو هستند و قدرتی نزدیک به هم دارند ولی SL 63 گشتاور بیشتری نسبت به GT ارائه می کند و از طرف دیگر GT C رودستر نزدیک به 200 کیلوگرم وزن کمتری دارد که اختلاف چشمگیری است. عملکرد دو خودرو روی جاده نشان می‌دهد که در شتاب اولیه و حتی ثانویه، وزن کمتر GT C بر گشتاور بالاتر SL63 برتری دارد چراکه در رسیدن از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت و بعدازآن 200 کیلومتر در ساعت، GT C رودستر خودروی پیشتاز است اما در رسیدن به نزدیک سقف سرعت، گشتاور بالای SL63 به کمکش آمده و هشت ثانیه زودتر به سرعت 300 کیلومتر در ساعت می‌رسد. در بخش مصرف سوخت نیز موتور GT با توجه به حجم کمتر و تکنولوژی جدیدتر، حدود یک لیتر بنزین کمتری در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.
 
 
نتیجه گیری 
 
این دو خودرو بسیار به هم نزدیک بوده و دور از واقعیت نبوده اگر بگوییم مرسدس بنز با ایجاد AMG GT C خواسته یا نا خواسته اقدام به ایجاد رقیبی درونی برای SL کرده است .
اگر خودرویی با خوی وحشی و درندگی بالا و قابلیت های عملکردی و اسپرت می خواهید به سراغ AMG GT C بروید ولی اگر لوکس بودن و وقار و مطانت مورد نظراتان است SL گزنیه ای بی بدیل است.
 

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
shayan72
۱۳۹۶/۰۷/۲۲, ۰۶:۲۱

به شخصه sl رو ترجيح مي دم با قيمت كمتر و كارايي نسبتا برابر!!