بررسی تخصصی کوییک، محصول سایپا

۱۳۹۶/۰۶/۳۱      ۱۷۳۸

چند ماهی است سایپا از این خودروی خود رونمایی کرده است.اما این خودرو همان خودروی تیبا و ساینای هاچ بک میباشد.و البته طبق رسم خودرو سازان سایپا آن را خودروی جدیدی میدانند و قیمت بالاتری برای آن در نظر گرفته اند.

طراحی و نمای ظاهری
با توجه به محبوبیت فوق‌العادهٔ کراس‌اوورها در بازارهای جهانی و به‌تبع آن در کشورمان، بسیاری از خودروسازان با افزودن قطعاتی به هاچ‌بک‌های خود، نمایی کراس‌اوور مانند به آن‌ها می‌بخشند که اصطلاحاً کراس هاچ‌بک نامیده می‌شوند و حالا سایپا نیز در کوییک همین رویه را در پیش گرفته است. البته همان‌طور که گفته شد، این خودرو در اصل نسخهٔ هاچ‌بک ساینا محسوب می‌شود و بنابراین نمای جلویی آن همان ساینا است که تغییراتی در جلوپنجره و سپر آن ایجاد شده است. علاوه بر این، کاسهٔ داخلی چراغ‌های جلو به‌صورت دودی طراحی شده و دی‌لایت‌هایی هم به بالای چراغ‌های مه شکن اضافه شده است که البته هماهنگ به نظر نمی‌رسد اما در کل نمای جلویی کوییک با همین تغییرات فرمی پخته‌تر و بهتر از ساینا پیدا کرده است.
نمای جانبی و عقبی این ماشین را باید با تیبا ۲ یا هاچ‌بک مقایسه کرد چراکه در اینجا با فیس‌لیفتی از این خودروی مذکور مواجه هستیم. در نمای جانبی کوییک بیش از هر چیز قطعات اضافه‌شده یعنی پوشش‌های پلاستیکی اطراف گلگیرها و روی رکاب‌ها و همین‌طور ریل‌های روی سقف جلب‌توجه می‌کنند که با استفاده از آن‌ها سعی شده نمایی کراس‌اوور مانند در خودرو ایجاد شود؛ اما درحالی‌که اکثر خودروسازان جهانی در کراس هاچ‌بک‌های خود افزایش ارتفاع را اعمال کرده و با این کار آن‌ها را به کراس‌اوورها نزدیک می‌کنند، در کوییک چنین چیزی وجود نداشته و ارتفاع آن با تیبا ۲ یا ساینا تفاوتی ندارد. درهرحال تغییر دستگیرهٔ درها به نمونهٔ موسوم به آسان‌بازشو و رینگ‌های جدید از دیگر تغییرات کوییک نسبت به تیبا هاچ‌بک هستند.
در عقب کوییک اما تا حد زیادی همان نمای آشنای تیبا ۲ به چشم می‌خورد اما بااین‌حال با انتقال جا پلاک از سپر به روی درِ صندوق و طراحی جدید چراغ‌ها سعی شده تا نمایی متفاوت با تیبا هاچ‌بک ایجاد گردد. همچنین تک پروژکتور عقب تیبا ۲ نیز در کوییک جای خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده که در بالای پوشش پلاستیکی سپر عقب نصب شده‌اند. علاوه بر این، در بخش زیرین سپرهای جلو و عقب هم محافظی نقره‌ای‌رنگ تعبیه شده درحالی‌که نوشتهٔ فارسی کوییک درعقب خودرو نیز نکتهٔ جالب و البته عجیبی است؛ اما درمجموع طراحی کلی کوییک را می‌توان قابل‌قبول ارزیابی کرد.
یکی دیگر از تغییرات قابل‌توجه کابین کوییک نسبت به ساینا تجهیز آن به یک صفحه‌نمایش لمسی هفت اینچی است که به ناوبری مجهز بوده و تصاویر دوربین دید عقب خودرو را هم به نمایش درمی‌آورد؛ اما محل نصب این نمایشگر به‌هیچ‌عنوان با داشبورد خودرو هماهنگ نبوده و همانند قطعه‌ای اضافه به نظر می‌رسد. استارت دکمه‌ای و انتقال شاسی قفل درها به داخل دستگیره‌ها نیز از دیگر نکات قابل‌ذکر کابین کوییک هستند اما همچنان دسته‌های راهنما و برف‌پاک‌کن و همین‌طور دکمهٔ بالابر شیشه‌ها متعلق به پراید هستند که در خودرویی که از سوی سازنده محصولی جدید خوانده می‌شود آن‌هم با چنین قیمتی واقعاً آزاردهنده است.
علاوه بر این، کیفیت متریال داخلی نیز بسیار پایین بوده و در سراسر کابین از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت استفاده شده که هرگز حس خوبی ندارد. به‌عنوان‌مثال رو دری‌ها، دستگیرهٔ درها و دریچه‌های تهویه، همه و همه از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده‌اند که اصطلاحاً خوش لمس نیستند؛ اما از سوی دیگر فضای پای عقب برای خودرویی در این کلاس و با این ابعاد مناسب و راضی‌کننده بوده و حجم صندوق بار نیز هرچند زیاد نیست اما اگر ابعاد کوییک را در نظر داشته باشیم قابل‌قبول به نظر می‌رسد.

تجهیزات و آپشن‌ها
سایپا برای کوییک طیف گسترده‌ای از تجهیزات و آپشن‌ها را هم در نظر گرفته که می‌تواند یکی از نقاط قوت آن باشد. این آپشن‌ها شامل دو ایربگ، کروز کنترل، ترمز ABS و EBD، سیستم پایش باد تایرها، سیستم هشدار سرقت، قفل اتوماتیک درها، سنسور پارک عقب، پشتی برقی صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کامپیوتر سفری، دماسنج بیرون، فرمان برقی، سیستم تهویهٔ دیجیتال، آینه‌های جانبی برقی، چراغ‌های روشنایی در روز، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان و بلوتوث می‌شود؛ اما اکثر این آپشن‌ها در بالاترین تیپ کوییک یعنی تیپ SE-A (اتوماتیک) ارائه می‌شود و نمونهٔ دستی آن از بسیاری از تجهیزات مذکور بی‌بهره است.

پیشرانه کوییک
در زیر کاپوت کوییک همان پیشرانهٔ محصولات خانوادهٔ X۲۰۰ سایپا یعنی موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ قرار دارد که در اصل نمونهٔ حجیم‌شده و تقویت‌شدهٔ موتور ۱.۳ لیتری پراید است. به گفتهٔ سایپا، این موتور ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو در نسخهٔ دستی کوییک توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ سابق انتقال پیدا می‌کند اما برای آن یک گیربکس CVT هم در نظر گرفته شده که ساخت شرکت پانچ بلژیک است. همچنین فرمان و دریچهٔ گاز خودرو در نمونهٔ اتوماتیک از نوع برقی است اما درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی کوییک دستی برابر با ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است، این عدد برای نسخهٔ اتوماتیک ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

در کل شاید ساخت و معرفی خودرویی چون کوییک را بتوان در صنعت خودروسازی عقب‌ماندهٔ ایران حرکت نسبتاً مثبتی تلقی کرد اما نباید فراموش کرد که پایه و اساس این ماشین نهایتاً به پراید ربع قرن پیش بازمی‌گردد. همچنین یکی از مشکلات عمدهٔ کوییک کیفیت به‌واقع پایین آن خصوصاً در کابین است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان با آن کنار آمد؛ و نهایتاً مشکل دیگر این خودرو به قیمت عجیب و غیرمنطقی آن مربوط می‌شود و باید از مسئولین سایپا سؤال کرد که چرا برای خودرویی با تغییراتی در ظاهر، یک گیربکس CVT ساده و چند آپشن معمولی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت بیشتری نسبت به تیبا ۲ مطالبه می‌کنند؟ این سؤالی است که مطمئناً پاسخی برای آن وجود نخواهد داشت.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر