بسترن B۳۰ در مقابل برلیانس H۳۳۰

۱۳۹۷/۰۳/۱۵      ۲۶۹۸

در این مقاله به بررسی و مقایسه دو خودروی خانوادگی مجبوب بازار در رنج قیمتی ۵۵ تا ۶۵ میلیون تومان میپردازیم که توسط خودروسازن وطنی منتاژ میشوند امیدواریم اگر در خرید این دو خودرو مردد هستید با این مقایسه به نتیجه برسید.

طراحی ظاهری

 

خوشبختانه هر دو خودرو امروز ما از نظر ظاهری وضیعت قابل قبولی دارند. ابتدا نگاهی به دماغه شان بیاندازیم. در اینجا چشمان بادامی H330 و جلو پنجره ای که به محصولات ب ام و شباهت دارد ترکیب شکیلی را تشکیل داده اند و تلفیق این قسمت ها با سپری اسپرت و کاپوتی برحسته، صورت برلیانس را جذاب نشان میدهند. اما با تمامی این تعاریف این بسترن است که با جلو پنجره بزرگ و چشمان خشمگینش توجهات بیشتری را به خود جلب مینماید و با این ظاهر جسور، مدرن تر از H330 به نظر میرسد. ولی وقتی از روبرو به سمت قسمت کناری حرکت میکنیم جذابیت های B30 کمرنگ و کمرنگ تر میشوند و به نظر میرسد که طراحان بسترن در این قسمت اندکی دچار سردرگمی شده اند.


البته شاید بعضی ها بگویند که خط شانه B30 که در انتها حالتی مواج به خود گرفته توانسته کمبود هیجان در این قسمت را جبران نماید اما به نظر من این خط هارمونی چندانی با سایر خطوط بدنه ندارد و گاه اینطور به نظر میرسد که دماغه یک ماشین را بر روی بدنه یک خودرو دیگر سوار کرده اند! البته برلیانس هم در این بخش حرف خاصی برای گفتن ندارد اما موفق شده با گلگیرهای برجسته و خطوط ساده ای که با طراحی کلی اتومبیل هماهنگ است، ظاهری پخته تر برای نیم رخ H330 ترسیم کند. خوب نگاهی هم به پشت سر خودروها داشته باشیم. متاسفانه در قسمت انتهایی هیچ کدام از ماشین ها نتوانسته اند زیبایی قسمت جلوئی خود را تکرار کنند و هر دو خودرو از این زاویه ارزان قیمت تر از دماغه شان به نظر میرسند. فقط این نکته را بگوئیم که در اینجا چراغهای B30 جذاب تر از H330 طراحی شده اند اما در عوض سپر برلیانس اندکی خوش فرم تر است و تا حدودی نقص چراغها را پوشش داده.با تمامی این صحبت ها، در مجموع از ظاهر هر دو ماشین راضی بودیم و مشاهده کردیم که در برخی قسمت ها بسترن و در برخی دیگر برلیانس بهتر عمل کرده بودند. اما با توجه به اینکه طراحی دماغه اتومبیل بیش از سایر قسمت ها به چشم می آید میبایست امتیاز برتر این بخش را به B30 بدهیم. دلیل دیگر انتخابمان این است که محصول بسترن تازه وارد تر از برلیانس می باشد و ظاهرش هنوز مثل H330 تکراری نشده.

 
طراحی داخلی
 
 

 
با ورود به داخل کابین هر دو خودرو در انبوهی از قطعات پلاستیکی بی کیفیت محاصره شدیم که حس خوبی که از ظاهر ماشین ها بدست آورده بودیم را تا حدودی خراب کرد! از نظر زیبایی هم حرف خاصی برای گفتن وجود ندارد اما حداقل اوضاع طراحی نسبت به کیفیت متریال، نمره بالاتری بدست می آورد. ابتدا نگاهی به H330 بیاندازیم. برلیانس در مواردی مثل کنسول میانی و غربیلک فرمان تا حدودی بهتر از رقیب عمل کرده و ترکیب اینها با پشت آمپری جذاب، توانسته فضای داخلی را تا حدودی اسپرت نشان بدهد. در طرف مقابل بسترن هم سعی نموده با خطوطی ساده، طرحی شیک و منطقی خلق نماید اما نتیجه کار کمی بی روح و کسل کننده از آب درآمده. یکی از نکات نامناسب در داشبورد بسترن محل قرار گیری دریچه های تهویه مرکزی است که در جایی غیر متعارف در زیر نمایشگر نصب شده اند. این کار ضمن زشت کردن داشبورد باعث شده که در هنگام رانندگی پرتاب باد سیستم تهویه به جای بالا تنه، به دست راننده برخورد کند. البته در عوض نمایشگر در محل بالاتری قرار گرفته و دید بهتری دارد. اما در مورد جادار بودن باید بگوئیم که B30 با ابعاد بزرگتر و فاصله محورهای بیشتر به عنوان یک ماشین خانواده فضای کارآمد تری "بخصوص روی صندلی عقبی" در اختیار سرنشینان قرار میدهد. ضمناً این برتری نسبی بسترن، در خصوص فضای صندوق هم پا برجاست.

 
امکانات
 

با اینکه ماشین های امروز ما از لحاظ سطح آپشن کاملترین نیستند اما با این وجود توانستند ما را راضی نگاه دارند.داخل برلیانس H330 گزینه هایی از قبیل ایربگ های راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سنسور دنده عقب، سانروف برقی، سامانه ورود و استارت بدون کلید، سیستم مالتی مدیا و رهیاب، فرمان با سیستم کمکی برقی و مواردی از این دست دیده میشوند که برای این رده قیمتی تقریباً کافی به نظر میرسد. درون بسترن نیز امکانات مناسبی از قبیل سیستم های ترمز ABS, EBD, BA, ESC ، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی، سیستم رهیاب، چراغ های اتوماتیک بعلاوه چراغ روشنایی در روز، سانروف، فرمان با سیستم کمکی برقی و... وجود دارند که انصافاً راضی کننده است.

 
ایمنی
 

متاسفانه تست معتبری برای سنجش ایمنی برلیانس H330 در دسترس نیست و از این رو نمیتوانیم در مورد میزان امنیت این محصول با قطعیت نظر بدهیم. اما نمونه 6 ایربگ بسترن B30 موفق شده 5 ستاره موسسه C-NCAP را بدست آورد که نتیجه خوبی به حساب می آید. البته با توجه به اینکه ایمنی در کشور ما به نوعی سوسول بازی محسوب میشود(!) تعداد ایربگ های B30 موجود در ایران به 2 عدد کاهش یافته! اما به هر حال در قیاس با رقیب امروز که آن نیز 2 ایربگه است و تازه تست ایمنی هم انجام نداده باید بگوئیم که همین ستاره های چینی B30 در کنار سیستم کترل پایداری اش، محصول بسترن را در جایگاه مطمئن تری نسبت به H330 قرار میدهد.

 
پیشرانه و توانایی های حرکتی
 

بیائید نگاهی به قوای حرکتی ماشین ها داشته باشیم. زیر کاپوت بسترن B30 یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته که قادر است 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد.اما برای برلیانس امروز ما یک موتور 1.5 لیتری در نظر گرفته شده که با 103 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور عملکرد ضعیف تری از رقیب به نمایش میگذارد.

 
اما خوشبختانه جدیداً یک موتور بزرگتر و قدرتمند تر بر روی برلیانس قرار گرفته که حدود 150 سی سی حجیم تر است و میتواند حداکثر 114 اسب بخار قدرت در دور 6000 و 154 نیوتن متر گشتاور در دور 4000 در اختیار راننده قرار دهد. خوب این پیشرانه نه تنها از انجین برلیانس مورد تست قویتر می باشد بلکه حتی در مورد اسب بخار از محصول بسترن هم پیشی میگیرد. ضمناً در نمونه های جدید برلیانس، جعبه دنده نیز توسط شرکت "هیوندای پاورتک" مورد بازنگری و تغییر قرار گرفته و از نظر ضرائب با موتور جدید هماهنگ شده است. البته همچنان تعداد دنده ها در نمونه اتوماتیک برلیانس 4 عدد است و از این نظر در مقایسه با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک آیسین B30 قدیمی به نظر میرسد. 

 
تجربه رانندگی

 
با وجود اینکه از کیفیت و زیبایی کابین خودروها خیلی راضی نبودیم اما در عوض به هنگام رانندگی متوجه شدیم که ارگونومی قطعاتشان قابل قبول است و ادوات هر دو خودرو به راحتی در دسترس راننده قرار میگیرند. دید به اطراف هم مناسب است و برای عادت کردن به ابعاد خودروها نیاز به زمان زیادی نداریم. از نظر فرمان باید بگویم که با توجه به وجود سیستم کمکی برقی در هر دو ماشین، کار در ترافیک شهر برایمان بسیار ساده بود و غربیلکشان با نرمی مناسبی زیر دست میچرخید؛ اما یک نکته منفی هم در مورد فرمان هر دو خودرو وجود دارد و آن اینکه در سرعت های بالاتر اطلاعات چندان دقیقی از وضعیت چرخ ها به راننده منتقل نمیشود که البته این مسئله در اتومبیل های اقتصادی تا حدودی شایع و طبیعی است. نکته منفی دیگری که در هنگام رانندگی متوجه میشوید، صدای نسبتاً زیاد موتور می باشد که به داخل کابین نفوذ میکند اما این را هم بگوئیم که در رانندگی عادی و دور موتور زیر 3500 این قضیه آزار دهنده نیست. 

دست اندازها و سرعتگیرهای خیابان های ما با اینکه همیشه روی اعصاب هستند اما بهنگام تست خودرو یک نعمت محسوب میشوند(!) زیرا تنها پس از چند دقیقه رانندگی در خیابان های فرعی میشود به قدرت جذب ضربات سیستم تعلیق ماشین ها پی برد! در این خصوص محصول بسترن در برخورد با دست انداز های خشن، ملایمت بیشتری از خود نشان داد و در قابلیت جذب ضربات برتر از برلیانس ظاهر شد. البته سیستم تعلیق اسپرت تر H330 هم یک مزیت دارد و آن اینکه با محدود کردن حرکات عرضی حس پایداری مناسبی در پیچ ها به راننده ارزانی میدارد. البته با وجود این برتری ظاهری H330، میبایست نمره برتر هندلینگ را هم به رقیب امروزش یعنی B30 بدهیم زیرا محصول بسترن با داشتن سیستم کنترل پایداری الکترونیکی قادر است اشتباهات راننده را تا حدود مناسبی جبران نماید و در پیچ های تند "بخصوص در زمین های خیس" امنیت بیشتری برای سرنشینان به ارمغان آورد. 


اما کمی هم پدال گاز را بفشاریم تا ببینیم وضعیت قدرتشان در چه سطحی است. با توجه به اینکه برلیانس امروز ما از نوع 1.5 لیتری یا به اصطلاح موتور قدیمی است از نظر شتاب شرایط بسیار معمولی دارد. گیربکس 4 سرعته اش هم با اینکه به نرمی دنده ها را سبک و سنگین مینماید اما از نظر سرعت تعویض، زیادی با حوصله است و این قضیه ناتوانی موتور را بیش از پیش نمایان میکند. اما در مورد B30 با توجه به قدرت و گشتاور بالاتر انتظاراتمان بیشتر است. تازه اینجا دو تا دنده اضافه هم داریم که به کمک آنها میتوانیم بازه متنوع تری را در گیربکس انتخاب کنیم. اما متاسفانه پشت فرمان B30 هم خبری از هیجان نیست و ماشین با شتابی کاملاً عادی از جا کنده میشود. جعبه دنده هم دقیق اما آرام و آهسته انجام وظیفه میکند و نتیجه اینکه شتابگیری B30 فقط اندکی بهتر از برلیانس است. البته به لطف گشتاور بالاتر و گیربکس 6 سرعته، B30 در برخی شرایط مثل سربالایی ها یا هنگامی که از میانه راه تصمیم به شتابگیری کنید کاملاً برتر ظاهر میشود. راستی سیستم کنترل حرکت در سربالایی هم برای ماشینی در این رنج قیمتی گزینه جالب و کارآمدی به حساب می آید که خوشبختانه در B30 وجود دارد. 


اما اگر موافق باشید در مورد H330 های 1.65 لیتری هم کمی صحبت کنیم تا حق برلیانس این وسط ضایع نگردد. با توجه به افزایش حجم موتور، بهبود قدرت و گشتاور و اصلاح ضرائب گیربکس در برلیانس های جدید، شتاب خودرو به شکل محسوسی بهتر شده اما مهمتر از شتاب بحث کشش است که در نمونه های جدید پیشرفت بسیار خوبی داشته و حالا دیگر برلیانس سوارها هیچ مشکلی با سربالایی نخواهند داشت. ای کاش در کنار همه این اتفاقات مثبت، جعبه دنده نیز با نمونه 5 یا 6 سرعته تعویض میشد تا خیالمان همه جوره آسوده گردد اما به هر حال همین الان هم میتوانیم بگوئیم که مشکل کندی برلیانس های قدیمی مرتفع شده است. 
راستی در خصوص ترمزها، هر دو ماشین شرایط قابل قبولی دارند که هرچند واکنش هایشان خیلی هم شاهکار نیست اما از پس جمع و جور کردن توان محدود موتور به خوبی بر می آید. 

 
نتیجه گیری
 

برای خرید یک ماشین اقتصادی قیمت مناسب حرف اول را میزند. اما متاسفانه در زمان نگارش این متن، بازار به قدری متلاطم و قیمت ها رو به افزایش است که نمیتوانم حدس بزنم قیمت این دو تا زمان بارگزاری مقاله چقدر خواهد شد و اصلاً تا آن زمان اینها جزء ماشین های اقتصادی در کشور محسوب خواهند شد یا خیر! فقط همین را میدانم که فعلاً بسترن B30 حتی از برلیانس های موتور جدید هم چند میلیونی گران تر است که این قضیه میتواند به عنوان یک برگ برنده برای H330 به حساب آید. ضمناً شما با انتخاب برلیانس محصولی را برگزیده اید که سالهای طولانی تری در کشورمان تولید شده و در نتیجه تعمیرکارها و قطعه فروش های بیشتری به آن سرویس میدهند. اما خوب در نظر داشته باشید که با چند میلیون تومان هزینه بیشتر میتوانید ماشینی با ظاهر به روزتر، ایمنی بیشتر و کابین راحت تر بنام بسترن B30 را خریداری کنید که برای خیلی ها ارزش چند میلیون هزینه بیشتر را خواهد داشت. 

مدل بسترن B30 برلیانس H330
پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور 1.6 لیتر 1.5 لیتر
حداکثر قدرت 107 اسب بخار در دور 5500 103 اسب بخار در دور 5800
حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر در دور 3600 138 نیوتن متر در دور 3800
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 6.7 لیتر 6.7 لیتر

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//