کیا استینگر در برابر جگوار XE و آلفارومئو جولیا

۱۳۹۷/۰۵/۲۴      ۳۰۷۶

مردم اروپا تا چندی پیش علاقه خاصی به استفاده از پیشرانه های دیزلی داشتند اما حالا با پیشرفت تکنولوژی و کم تر شدن مصرف سوخت خودرو های بنزینی ورق برگشته و استقبال خوبی از این گونه پیشرانه ها به عمل آمده است.

برخی خریداران به دنبال خودرویی هستند که فضای کافی برای خانواده را داشته و درعین‌حال برای رانندگی روزمره نیز راحت باشند و البته سواری آن‌ها نیز هیجان‌انگیز باشد! اینجاست که خودروهای بنزینی وارد میدان می‌شوند و جدیدترین آن‌ها یعنی کیا استینگر سرها را به سوی خود بازمی‌گرداند. این برند کره‌ای محصول جدیدی را روانه بازار کرده اما نسخه ۲ لیتری حاضر در تست استینگر چگونه می‌تواند با دو رقیبی که بهترین هندلینگ را در این کلاس دارند رقابت کند؟

در این بررسی اولین رقیب استینگر جگوار XE است که یک سدان فوق العاده شیک و چابک است و در رده های بالا کلاس خود قرار می گیرد.
در سمت دیگر آلفارومئو جولیا را میبینیم که البته به علت ساختار سبک وزن خود در این سگمنت حرف های زیادی برای گفتن دارد. جولیا نیز قدرتی برابر با جگوار ۲ لیتری توربو داشته اما هر دو خودرو در برابر قدرت ۲۴۴ اسب بخاری کیا استینگر کم می‌آورند.


اما کدام یک از این سه سدان بنزینی می تواند بهترین گزینه برای مصرف کننده باشد؟
در ادامه با ما همراه باشید..


۱) کیا استینگر

مدل : کیا استینگر T-GDi GT - Line S ۲.۰
قیمت (پوند) :‌۳۵،۵۲۵
پیشرانه : ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی ۲۴۴ اسب بخار
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت : ۶.۹
مصرف سوخت (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) : ۱۰.۳
مالیات جاده ای سالانه : ۱۴۰ پوند


کیا استینگر ۶ سیلندر در بررسی‌های قبلی ما را تحت تأثیر قرار داده ما در این مقایسه مدل ۴ سیلندر آن حضور دارد. مدل GT-Line S این خودرو قیمت ۳۵۵۲۵ دلاری دارد.

اگرچه استینگر سنگین‌ترین خودروی این مقایسه است اما مزیت قدرت آن باعث می‌شود از نظر پرفورمنس عملکرد خوبی داشته باشد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶.۹ ثانیه‌ای استینگر آن را بالاتر از XE قرار می‌دهد اما در برابر جیولیا قافیه را می‌بازد.

شتاب جگوار در شرایطی دور از حالت ایده آل در ۸.۲ ثانیه ثبت می‌شود و آلفارومئو هم شتاب ۶.۷ ثانیه‌ای دارد. استینگر بیشترین قدرت و گشتاور را داشته بنابراین ترکیب قلب آهنین قدرتمند با گیربکس ۸ سرعته باعث ایجاد پرفورمنس قابل‌توجه در سرعت‌ها و دنده‌های میانی می‌شود.

شتاب این خودرو از سرعت ۸۰ تا ۱۱۲ کیلومتر در ساعت و با دنده هشتم در ۱۱ ثانیه ثبت می‌شود که ۲.۴ ثانیه سریع‌تر از XE و ۱.۳ ثانیه تندتر از جیولیا است.

البته گیربکس می‌توانست بهتر هم باشد. این گیربکس تعویض‌های سریعی در حد گیربکس آلفارومئو نداشته و در دنده‌های پایین‌تر آن را بیشتر حس خواهید کرد. به عنوان نتیجه کمی از جذابیت رانندگی کاسته خواهد شد.

با تمامی تفاسیر این گیربکس در حالت عادی نرم بوده و شاسی لذت‌بخش کیا مناسب رانندگان ماجراجو خواهد بود. در واقع شاسی استینگر جذابیت اصلی کیاست. استینگر توازن مناسبی از راحتی و هیجان را داشته و سواری آن در اکثر مواقع نرم است اما این موضوع روی کنترل بدنه و چابکی خودرو تأثیر منفی نگذاشته است.

در هنگام عبور از پیچ کمی تکان وجود دارد اما خودرو کنترل خوبی داشته و اثر بد زیادی روی تجربه رانندگی نمی‌گذارد. فرمان خودرو توازن وزنی مناسبی داشته اما به اندازه رقبا سریع نیست بنابراین بهتر است در زمان ورود به پیچ کمی هوشیار باشید.

وزن کمتر رقبا به این معنی است که کیا از نظر جذابیت نهایی رانندگی نمی‌تواند با دو رقیب دیگر برابری کند اما در تست‌های بزرگراهی طولانی سواری نرم استینگر مشهود است. همچنین در صورت عدم قرار گرفتن پیشرانه تحت‌فشار آرامش کلی بر کابین حکم‌فرما خواهد بود. به عنوان یک تازه‌کار، استینگر جذابیت خوبی در راه‌های پر پیچ و خم داشته اما ما جگوار و آلفارومئو را ترجیح می‌دهیم.

۲) جگوار XE

مدل : جگوار XE ۲۰t R-Sport
قیمت (پوند) :‌ ۳۴،۵۶۵
پیشرانه :۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی ۱۹۷ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت : ۸.۲
مصرف سوخت (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) : ۸.۸
مالیات جاده ای سالانه : ۱۴۰ پوند


این خودرو از نظر استفاده روزمره و درعین‌حال اسپورت بودن سنگ محک کلاس خود است و مدل حاضر در تست قیمت ۳۴۵۶۵ پوندی دارد که بین دو رقیب دیگر قرار می‌گیرد. سؤال این است: جگوار اسپورت برنده می‌شود؟

با پیشرانه‌ای نسبتاً سبک که در دماغه قرار گرفته، بخش جلوی XE چابک بوده و به تغییر جهت علاقه نشان می‌دهد. همچنین فرمان سنگین این سدان بریتانیایی دقیق و پایدار است. سرعت خودرو با واکنش‌های شاسی هماهنگ بوده اما شاید آلفارومئو از این نظر کمی سریع‌تر عمل کند. در کل چسبندگی جگوار قابل‌توجه است.

جگوار هم همانند کیا در پیچ‌ها کمی تکان می‌خورد اما شاسی پایدار XE باعث می‌شود خودرو سواری نرمی داشته باشد. البته جگوار در پیست نمی‌تواند با رقبا همراه شود.


گیربکس اتوماتیک و پیشرانه‌ای کم‌توان‌تر باعث شده جگوار کندتر نشان دهد و در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای از دو رقیب دیگر عقب بیفتد.

اگرچه دور پیشرانه‌ی XE به‌خوبی بالا می‌رود اما گشتاور ۳۲۰ نیوتون متری آن که کمتر از گشتاور ۳۳۰ و ۳۵۳ نیوتون متری آلفارومئو و کیاست باعث کارکرد سخت‌تر پیشرانه خواهد شد. پیشرانه‌ی جگوار نرم و آرام بوده و عملکرد کلی خوبی دارد. بدین ترتیب XE هم خودروی راننده بوده و هم برای کروز کردن در بزرگراه مناسب است.


۳) آلفارومئو جیولیا

مدل : آلفارومئو جیولیا ۲.۰ Turbo ۲۰۰ Super
قیمت (پوند) :‌ ۳۱،۵۸۰
پیشرانه :۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی ۱۹۷ اسب بخاری
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت : ۶.۷
مصرف سوخت (لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) : ۹.۲
مالیات جاده ای سالانه : ۱۴۰ پوند

سدان های آلفارومئو همیشه با پیشرانه بنزینی جذاب‌تر بوده‌اند و این مدل ۳۱۵۸۰ پوندی نیز تلاش دارد تا قلب خریداران را تصرف نماید. جیولیا این بار دارای دینامیک رانندگی احساس‌برانگیز، پیشرانه‌ای کم‌مصرف و قوی و… می‌باشد.

موقعیت رانندگی اسپورت در اولین برخورد نظر شما را به خود جلب کرده و شاسی نیز تیزترین تنظیمات را دارد. فرمان فوق‌العاده سریع و پاسخ تندوتیز پدال گاز نیز از دیگر ویژگی‌های جیولیاست. در اولین برخورد با این خودرو می‌توان گفت جیولیا احساس عصبی بودن و فوق‌العاده هوشیار بودن را داشته زیرا فرمان بسیار حساس است حتی برای یک سدان اسپورت!

البته زمانی که به پاسخ‌های فرمان عادت کردید واکنش‌های آلفارومئو را طبیعی‌تر خواهید یافت. پیشرانه با شاسی هماهنگ بوده و به‌خوبی دور می‌گیرد. این پیشرانه بهترین صدا در مقایسه با دو رقیب دیگر را داشته که همین امر به جذابیت رانندگی می‌افزاید.

جیولیا سریع‌ترین خودروی این مقایسه بوده و شتاب ۶.۷ ثانیه‌ای دارد. ساختار سبک‌وزن این سدان ایتالیایی باعث شده جیولیا در تست‌های بین دنده‌ای نیز سریع‌ترین باشد و به لطف ترکیب گشتاور بالا و وزن پایین عملکرد قدرتمندانه خود را از همان دورهای پایین به نمایش بگذارد.

جیولیا در اکثر اوقات به‌خوبی از پس دست‌اندازها برمی‌آید و دامپرهای تطبیقی آن در نرم‌ترین حالت عملکرد خوبی دارند. این حالت را می‌توان به آسانی و با استفاده از یک سوئیچ در کنسول مرکزی انتخاب کرد. برخی دست اندازهای بزرگ لرزشی را به کابین منتقل می‌کنند و جگوار در این حالت بهتر عمل می‌کند اما جیولیا در کل خودروی راحتی است.

هنوز هم مشخص است که تمرکز جیولیا روی دینامیک سواری اسپورت بوده و راننده‌ی مشتاق از بین این سه خودرو حتماً جیولیا را انتخاب می‌کند.

بررسی نهایی

رتبه اول: جگوار XE
جگوار XE با فاصله‌ای کم این مقایسه را پیروز شد. این خودرو سواری خوبی در حد و اندازه‌های آلفارومئو ندارد اما کی راحت بوده و راندمان بهتری نیز دارد. پیشنهادهای مالی جگوار نیز باعث شده بهترین گزینه برای خریداران باشد و البته تجهیزات استاندارد XE نیز نظرات را به خود جلب می‌کند. XE کمی از نظر پرفورمنس کم می‌آورد اما پیشرانه نرم و آرام بوده و قدرت کافی برای یک پیروزی دیگر را تضمین می‌کند.

رتبه دوم: آلفارومئو جیولیا
هندلینگ تیز، پرفورمنس قوی و موقعیت رانندگی عالی باعث شده جیولیا انتخاب اول برای رانندگان حرفه‌ای و مشتاق باشد. این خودرو به‌طور معقولی اقتصادی بوده و انتخاب تجاری مناسبی است. متأسفانه سیستم اطلاعات سرگرمی ضعیف و برخی آپشن های گران‌قیمت باعث قرار گرفتن سدان ایتالیایی در رتبه دوم می‌شود؛ اما جذابیت این خودرو برای بسیاری از خریداران بیشتر از XE خواهد بود.

رتبه سوم: کیا استینگر
کیا استینگر بنزینی هنوز هم راه نه چندان زیادی برای رسیدن به رقبای کارکشته‌ی خود پیش رو دارد. پیشرانه قوی بوده اما گیربکس آن را پایین می‌کشد. هندلینگ چابک، سیستم اطلاعات سرگرمی عالی و آرامش برجسته باعث می‌شود کیا رقیبی ارزشمند باشد؛ اما مصرف سوخت بالا و پیشنهادهای مالی گران‌تر باعث می‌شود استینگر با فاصله‌ای کم در رتبه سوم توقف کند.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//