تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو

۱۳۹۷/۱۰/۱۳      ۲۲۱۲

رینگ اسپرت یکی از معیارهای تاثیر گذار در زیبایی خودرو است و به همین دلیل اکثر جوانان به سراغ یک دست رینگ جذاب برای خودرو خود می روند و پس از تجهیز آن به رینگ وارد مرحله بعد می شوند که مرحله بعدی، زدن یک "تیک آف " جلوی فروشگاه است!  آشنایی با تاثیرات رینگ اسپرت بر عملکرد خودرو خودرو با شتاب در خیابان به راه می افتد.اما مساله اصلی زمانی خود را نشان می دهد که پس از مدتی، راننده متوجه استهلاک تایر، سروصدای اتاق و سیستم تعلیق و جلوبندی، عدم فرمان پذیری، کاسته شدن از شتاب ماشین و افزایش مصرف سوخت می شود، در حالی که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
 
آلیاژ مناسب شرط اول رینگ با کیفیت
 
خودروسازان به طور معمول رینگ هایی از جنس فولاد بر روی خودرو نصب می کنند، البته برخی دیگر از خودروسازان که تولیدکننده خودروهایی سوپر اسپرت هستند از رینگ هایی از جنس آلیاژ آلومینیوم بهره می برند. کاربرد فلز آلومینیوم به دلیل سبکی، نمای خاص و شکل پذیری، انتخاب نخست هر خودروساز یا تیونر برای رینگ است، اما انواع آلیاژی دارای استحکام، دوام و قوام لازم برای مقابله با تنش های واردشده به رینگ در سرعت های بالا هستند. رینگ آلومینیومی غیرآلیاژی می تواند خطراتی را به ویژه در سوانح به همراه داشته باشد. البته رینگ هایی از جنس الیاف کربن و منیزیم نیز در ابرخودروها به کار می روند که دارای سبکی و استحکام بیشتری هستند و کمی گران قیمت ترند! برخی از تیونرها هم رینگ های آلیاژی خود را با الیاف کربن تقویت می کنند. رینگ ها در انواع یک تکه و چندتکه طراحی، ریخته گری و ماشین کاری و تولید می شوند که اگر تحت نشان معروفی ساخته شده باشند تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
 
انتخاب رینگ
 
انتخاب درست یک رینگ سبب می شود تا تاثیری بر روند عملکرد خودروی شما نداشته باشد به همین سبب اندازه استاندارد رینگ بسیار اهمیت دارد، گرچه فروشندگان هم معمولا رینگ هایی که مناسب خودرو نباشند را پیشنهاد نمی کنند. انتخاب رینگ آلیاژی اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن، علاوه بر زیبایی، به دلیل سطح اصطکاک وچسبندگی بهتر تایر به زمین، می تواند سرپیچ ها فرمان پذیری خودرو و تاحدودی شتاب آن و البته مصرف سوختش را افزایش دهدو در ازای آن خط ترمز را کوتاه تر کند. انتخاب اندازه بالاتر سبب فشارآمدن به همه اجزای ماشین از جمله سیستم تعلیق، تایرها، رینگ و سایر اجزای خودرو خواهد شد. بطور کلی، این کار به دلیل هزینه های زیاد و نیزاستهلاک بیش تر فقط برای مسابقات توصیه می شود و نه برای استفاده درون شهری!
 
 
 یک دودوتا چهارتای منطقی
 
این بخش از مقاله اکثر با ضرب و تقسیم سر و کار دارد و گرچه باید گذشته از هر چیز چند نشانه را برایتان توضیح دهیم. نشانه‌هایي که روی لاستیک وجود دارد. حتما شما تا حدودی با انها آشنایی دارید؛ مثلا شماره‌هاي p205/65R1589H روی لاستیک را بررسی میکنیم. حرف P مخفف Passenger و نشان‌دهنده سواری بودن خودروست.در این قسمت کدهای LT و T نیز وجود دارند که خارج از بحث ما میباشند و گرچه در اکثر لاستیک‌هاي موجود در کشور این کد نخست را نخواهید دید.سه عدد بعدی معرف پهنای لاستیک «Section Width» به میلی‌متر هست، دو رقم بعد از آن بیانگر نسبت ظاهری «Aspect Ratio» هست و نسبت ارتفاع لاستیک «Section Height» به پهنای آن را نشان می دهد به عبارت دیگر مشخص می کند که ارتفاع لاستیک چند درصد از پهنای آن هست.در مثال بالا پهنای لاستیک 205 و نسبت ظاهری 65 هست، پس ارتفاع لاستیک از فرمول زیر به دست می آید:
 
 «100/ نسبت ظاهری» ×پهنای لاستیک مساوی هست با ارتفاع لاستیک حروف R نشان‌دهنده رادیال بودن لاستیک هست و عدد 15 قطر رینگ «Diameter Rim» را نشان میدهد، عدد 89 بیانگر میزان بار قابل تحمل برای هر لاستیک و معرف 580 کیلوگرم هست.بهرهگیری از یک لاستیک با نسبت ظاهری «Aspect Ratio» پایین‌تر به همراه رینگ با قطربیشتر Inch Up نامیده میشود که برای بهبود عملکرد و ظاهر اتومبیل صورت میگیرد و درصورتی که اینکار به درستی انجام شود، افزایش تصویر‌العمل فرمان «Steering Response» و بهبود هندلینگ در جاده‌هاي خشک و افزایش قابلیت فرمان‌پذیری در سر پیچ‌ها و زیبایی ظاهری ماشین را به ارمغان می‌آوردیکی از مهمترین شاخص‌ها هنگام تعویض رینگ و لاستیک، اثبات نگه داشتن قطر آلبوم رینگ و لاستیک در محدوده استاندارد کارخانه هست.زیرا تغییر قطر کلی چرخ باعث ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در نحوه تعویض دنده‌ها «به ویژه درخودروهای اتوماتیک» می شود و در خودروهای مجهز به ABS نیزدر کار ECU اخلال به وجود می‌آورد و میتوان گفت تنها مزیت هنگام بزرگتر شدن چرخ، افزایش شتاب ماشین در حد ناچیزی هست.
 
این مورد آخر را هم برخی کارشناسان رد کرده‌اند و معتقدند شتاب افزایش نمی‌یابد. و نکته آخر به این مساله اختصاص دارد که تعویض لاستیک و رینگ میتواند جلوبندی اتومبیل را با مشکل مواجه کند.رینگ اسپرت به علت سنگین‌تر بودن، به قدرت بیشتری برای حرکت نیاز دارد و این قدرت باید از طریق موتور تهیه و به چرخ‌ها هدایت شود. حالا اگر رینگ استاندارد ماشین را با یک رینگ اسپرت عوض کنید، ماشین شما بعد از مدتی دچار چه مشکلاتی می شود؟

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
محمد تبریزی
۱۳۹۷/۱۰/۱۴, ۱۰:۲۷

جالب بود 🙏🏻

محمود عاشوري
۱۳۹۷/۱۰/۱۳, ۲۲:۵۰

ممنون بابت مقاله خوبتون

//