معرفی رسمی نسل جدید موستانگ شلبی GT۵۰۰

۱۳۹۷/۱۰/۲۵      ۲۰۵۵

کارول شلبی   از معدود کسانی بود که با هر سه خودروساز بزرگ آمریکا همکاری کرد. اما رابطه او با فورد بیشتر بود. او کارش را با فورد در دهه شصت میلادی آغاز کرد و آخرین محصولی که با نام او ساخته شد فورد شلبی جی‌تی ۵۰۰ بود که به تازگی برای فروش به بازار عرضه شده است. تلاش شلبی باعث شد خودروسازان آمریکایی بتوانند رقیبان اروپایی خود در پیست مسابقه به چالش بکشند. شلبی  قهرمان اتوموبیلرانی، طراح خودرو و خالق شلبی کبرا و شلبی GT500 در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت. 
 
 
از زمانی که فورد مدل‌های شلبی GT350 و شلبی GT350 R را روانهٔ بازار کرد، طرفداران موستانگ می‌دانستند که این تمام ماجرا نیست و شلبی واقعی نسل جدید GT500 خواهد بود. حال سرانجام پس از حدس و گمان‌های فراوان، نهایتاً فورد در نمایشگاه دیترویت نسل جدید شلبی GT500 را به‌عنوان قوی‌ترین عضو خانوادهٔ موستانگ رسماً معرفی کرده است.در سینهٔ این هیولای دیترویتی، نیروگاه 5.2 لیتری V8 با یک سوپرشارژر غول‌پیکر جای گرفته است. این پیشرانه بلوک مشابهی با موتور GT350 دارد اما برخلاف آن، از میل‌لنگ مسطح استفاده نمی‌کند. علاوه بر این، سوپرشارژر این موتور نیز بسیار بزرگ‌تر از موتور GT350 بوده و با ظرفیت 2.65 لیتر، حتی از سوپرشارژرهای کامارو ZL1 و چلنجر هلکت هم بزرگ‌تر است و تنها کمی از سوپرشارژر چلنجر دیمن کوچک‌تر است.
 
 
مهندسین فورد در این موتور سوپرشارژر را به سمت بالا چرخانده و اینترکولر را هم بین بلوک‌های سیلندر نصب کرده‌اند تا مرکز ثقل خودرو کاهش پیدا کند. این پیشرانه همچنین به سر سیلندر آلومینیومی و شاتون‌های فورج‌کاری شده مجهز بوده و بنابراین پیشرانهٔ کاملاً مدرنی محسوب می‌شود. پیشرانهٔ GT500 از سیستم روغن‌کاری پیشرفته‌ای هم برخوردار است تا در شتاب‌های جانبی بالا همچنان روان کاری مناسب صورت گیرد. مهندسین فورد حتی به فکر صدای پیشرانه هم بوده‌اند تا سمفونی عصبانی و جذابی بنوازد.
 
 
فورد اما جزئیات و مشخصات کامل GT500 جدید را منتشر نکرده و صرفاً گفته است که این ماسل کار قدرتمند بیش از 700 اسب بخار قدرت دارد. به گفتهٔ فورد، این خودرو در حدود سه ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مسافت 400 متر را هم در زیر 11 ثانیه طی می‌کند. با وجود این اعداد و ارقام شگفت‌انگیز، تعجبی ندارد که فورد ادعا کرده است که نسل جدید شلبی GT500 پرشتاب‌ترین موستانگ جاده‌ای تاریخ بوده و از بیشترین تکنولوژی‌های عملکرد بالا در تاریخ این ماسل کار افسانه‌ای برخوردار است.برای انتقال نیروی عظیم پیشرانه یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده که نیرو را از طریق یک میل‌گاردان فیبر کربنی منحصربه‌فرد به چرخ‌های عقب می‌رساند. به گفتهٔ فورد، این گیربکس می‌تواند دنده‌ها را در زمانی کمتر از 100 میلی‌ثانیه تعویض کند. این گیربکس همچنین به حالات مختلف شامل معمولی، اسپرت، درگ و پیست مجهز است. تجهیزات موردعلاقهٔ خریداران یعنی لانچ کنترل و قفل درگ نیز در شلبی GT500 جدید وجود دارند.
 
 
به‌منظور مدیریت این قدرت عظیم، شاسی شلبی GT500 جدید به تعلیق اصلاح شده با فنرهای سبک‌تر و نسل جدید دامپرهای مغناطیسی و واحد الکترونیکی نیروی کمکی فرمان مجهز شده است. مجموعه‌ای از دیسک‌های ترمز سوراخ‌دار بسیار بزرگ 420 میلی‌متری با کالیپرهای شش پیستونهٔ برمبو نیز وظیفهٔ مهار کردن این هیولای سرکش را بر عهده دارند. این‌ها بزرگ‌ترین دیسک‌های ترمزی محسوب می‌شوند که تاکنون در یک کوپهٔ آمریکایی بکار رفته‌اند. این ترمزها 20 درصد بزرگ‌تر از ترمزهای شلبی GT350 هستند زیرا GT500 بجای رینگ‌های 19 اینچی، به‌صورت استاندارد به رینگ‌های 20 اینچی مجهز شده که با لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 پوشیده شده‌اند.
 
 
فورد برای GT500 جدید دو پکیج هندلینگ مختلف را ارائه کرده است. پکیج اول که «پکیج هندلینگ» نام دارد، شامل ویژگی‌هایی مانند اسپویلر عقب با لبهٔ سمت بالا می‌شود؛ اما پکیج دوم که تهاجمی‌تر بوده و «پکیج فیبر کربن پیست» نام دارد، رینگ‌های 20 اینچی آلیاژی معمولی را با نمونه‌های فیبر کربنی جدید جایگزین کرده و لاستیک‌های خودرو را با ترکیب ویژه‌ای که توسط میشلن ساخته شده ارائه می‌کند. این پکیج همچنین اسپویلر عقب قابل تنظیم و اسپلیتر جلو با باله‌های جانبی فیبر کربنی را هم به خودرو اضافه می‌کند. در این پکیج صندلی‌های عقب خودرو نیز حذف می‌گردند.
 
 
 
صرف‌نظر از این پکیج‌ها، شلبی GT500 ظاهری بسیار تهاجمی و هیولا مانند دارد. در بدنهٔ خودرو که با همکاری مهندسین فورد پرفورمنس ساخته شده است، گلگیرها بزرگ‌تر شده‌اند تا بتوانند رینگ‌های 20 اینچی را در زیر خود جای دهند درحالی‌که در دماغهٔ خودرو هم ورودی‌های هوای بزرگ‌تری نسبت به GT350 طراحی شده است. به لطف این ویژگی، 50 درصد هوای بیشتری به سمت موتور مکیده می‌شود.به گفتهٔ مدیر طراحی فورد آقای «Melvin Betancourt»، شلبی GT500 جدید به پیشرفته‌ترین قطعات آئرودینامیکی و داون‌فورسی در تاریخ موستانگ مجهز شده و هر میلی‌متر از خودرو با هدف بهبود عملکرد طراحی شده است. در داخل ماشین نیز ویژگی‌های منحصربه‌فردی کار شده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به تریم فیبر کربنی داشبورد و رو دری‌های تاریک با دوخت برجسته اشاره کرد. برای GT500 همچنین صندلی‌های مسابقه‌ای ریکارو و همین‌طور صندلی‌های راحت‌تر با تنظیم برقی هم قابل سفارش است. مشخصات نهایی موستانگ شلبی GT500 طی ماه‌های آینده اعلام می‌شود و فروش آن نیز از پاییز آینده آغاز خواهد شد.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//