بررسی تخصصی پورشه ۹۱۱ GTS مدل ۲۰۱۹

۱۳۹۷/۱۰/۳۰      ۳۲۰۴

۹۱۱ در هشتمین نسل خود همچنان از سریع ترین و پرشتاب ترین خودرو های حال حاضر است. این خودرو که در گروه نمونه های ۹۹۲ پورشه قرار میگیرد حالا با پیشرانه ی ۳ لیتری ۶ سیلندر به همراه سیستم تویین توربو ارائه شده است.
در ظاهر خودرو از استیل کمتری استفاده شده و پورشه برای این مدل جدید سعی در ارتقای بدنه در هنگام تصادفات داشته است. از طرفی تغییرات فنی بسیاری نیز در این نمونه شاهد هستیم به عنوان مثال می توان به بزرگتر شدن توربو ها و افزایش کارایی اینترکولر و تغییرات ساختاری سوپاپ ها اشاره کنیم . تمامی این موارد توانسته اند قدرت ۴۵۰ اسب بخار را برای این خودرو به ارمغان بیاورند.


این خودرو هم به صورت ۴ چرخ متحرک عرضه می گردد و هم به صورت ۲WD البته در نمونه های ۲WD عرض کمتری خواهند داشت. پورشه همانند نسخه فعلی ۹۱۱ معمولی در نمونه ی GTS نیز از تاییر های جلو و عقب با سایز های متفاوتی استفاده کرده است. تایر های جلو از عرض ۲۴۵ میلیمتری برخوردار هستند و در عقب نیز ۳۰۵ میلیمتر.
رینگ های استفاده شده نیز در چرخ های جلو ۲۰ اینچی هستند و در قسمت عقبی ۲۱ اینچ.

هنگامی که ۹۱۱ GTS را در عمل آزمایش کردیم به ما نشان داد در هر دو حالت ۲WD و ۴WD بسیار سریع است و عملکرد فوق العاده در پیچ و خم جاده از خود نشان می دهد. لذت رانندگی با این خودرو آنقدر بالاست که ممکن است ساعت ها عاشقش شوید و آن را در آغوش بگیرید اما تنها نکته منفی که در اینجا آشکار می شود مصرف سوخت نسبتا بالای آن است که در مقایسه با عملکردش تا حدودی قابل چشم پوشی است.

این خودرو حسی خاص را به قلب شما هدیه می دهد و بی تردید برای یک رانندگی لذا بخش جاده ای آن را انتخاب خواهید کرد.۹۲۲ خودرویی است که شما را به فشار دادن هرچه بیشتر پدال گاز ترقیب می کند و امکان ندارد که پشت آن بنشینید و با سرعت رانندگی نکنید البته هنگامی که با سرعت بالا رانندگی می کند بیشتر احساس پایداری در خودرو مشاهده می کنید و این به نوعی ترفندی است که پورشه برای القای رانندگی بذت بخش از آن استفاده کرده است. کمپانی پورشه در سال ۱۹۶۳ خودروی محبوب ۹۱۱ خود را وارد بازار کرد ، اگر در نظر بگیریم که در سال ۲۰۱۹ این خودرو را در جاده با تمام سرعتی که می تواند برود رانندگی کنیم باز هم چشم همگان را در اتوبان ها و جاده ها به خود خیره می کند و این همان ذات درونی ۹۱۱ است و در مورد ۹۲۲ باید بگوییم تا پشتش ننشینید و شروع به حرکت نکنید متوجه ذات و جذابیت های درونی آن نخواهید شد چرا که به یکباره آن چهره ی معصوم پورشه تبدیل به موشک زمین به زمین بسیار سریعی خواهد شد که هر راننده ای را به وجد می آورد.

هنگام رانندگی با ۹۲۲ به راحتی دور موتور را تا ۷۵۰۰ دور بالا ببرید و از نهایت قدرت آن لذت ببرید هرچند که کمتر جاده ی ایمنی برای تست تمامی قابلیت های ۹۲۲ وجود دارد . گیبرکس استفاده شده در ۹۲۲ جدید از نمونه ی ۸ سرعته بوده و خبری از گیبرکس pdk نیست اما هنوز هم بالا و پایین کردن دنده ها و بردن دور موتور تا بالاترین حد لذت رانندگی خاص ۹۲۲ را القا می کنند.

تاخیر کمی در هنگام فشار پدال گاز تا نمایش قدرت کامل خودرو وجود دارد اما قدرت ارائه شده آنقدر بالاست که تاخیر را به راحتی فراموش خواهید کرد. پیشرانه ۹۲۲ جدید توانایی تولید ۳۹۱ پوند گشتاور را در ۲۳۰۰ rpm دارد.

در ۹۲۲ به صورت استاندارد امکاناتی از جمله دامپر های کنترلی الکترونیکی وجود دارد اما آپشن هایی مانند فرمان دهی چرخ های عقبی به صورت دلخواه نصب می گردند. کنترل پایداری خودرو در پیچ ها فوق العاده بوده و این عملکرد عالی هنگامی که با پکیج اسپرت شاسی که به صورت آپشنال ارائه می گردد همراه شود تجربه ی بی نظیری از ۹۲۲ را در ذهن هر راننده ای بجا می گذارد. آپشن های مطرح شده می توانند به راحتی قیمت این خودرو را به بالای ۱۰۰ هزار یورو ببرند و البته از نظر ما این خودرو واقعا ارزش چنین بهایی را دارد.
در مورد دینامیک حرکتی خودرو بخصوص در جاده های پر پیچ و هم باید بگوییم که عملکردی بی نظیر از خود بجای گذاشته و ۹۲۲ جدید تنها با حالت پایه ای از دستیار حرکتی خود توانسته بهترین تجربه ی رانندگی را القا کند.و از نظر ما چنین توانایی در کمتر خودرویی دیده می شود و در مقام مقایسه می توان آن را با مکلارن ۵۷۰ مقایسه کرد.

اگر با هر دو نسخه ی تک دیفرانسیل و چهارچرخ متحرک آن رانندگی کنید متوجه می شوید که نمونه ی تک دف فرمان پذیری فوق العاده جذابی دارد و هنگامی که علاوه بر چرخ های عقب در نمونه ۴S نیرو به چرخ های جلویی نیز منتقل می شود خودرو قابلیت های اپسرت کمتری پیدا میکند و دیگر خبری از دریفت ها و پیچ های هیجان انگیز نیست البته پایداری در این حالت بالا تر است و سامانه انتقال گشتاور هوشمند نیز در این میان نقش بسزایی بازی می کند که حضور فعالش را راننده به راحتی حس می کند.

همچنین یک مد “خیس ” نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است که در هنگام باران با استفاده از سنسور هایی که در اطراف تایر خودرو تعبیه شده اند میزان آبی که بر اثر برخورد با تایر خودرو اسپری می شود را اندازه گیری میکند و با اعمال تغییراتی در سفتی فرمان و میزان نیری منتقل شده به چرخ ها پایداری خودرو را در شرایط های خاص ارتقا می دهد.


۹۲۲ خودرویی بسیار جذاب و دوست داشتنی بخصوص برای جاده های پر پیچ است البته نباید به رقبای آن نیز بی توجه باشیم رقبایی که در زمینه لوکس بودن و وجه زیبایی درونی و بیرونی نه تنها از آن چیزی کم ندارند بلکه در بسیاری از زمینه ها برتر نیز هستند به عنوان مثال استون مارتین ونتیج و یا مرسدس آ ام گ یا حتی آئودی R۸ ولی اگر شما یک ماشین باز حرفه ای باشید قطعا ۹۱۱ در اولویت های اولتان قرار خواهد گرفت. اما در کل می توان عملکرد ۹۱۱ GTS را نسبت به رقبا در سطحی بالاتر قرار داد و آن را در مقام نخست میان رقبایش قرار دهیم.

۹۱۱ GTS با پیشرانه ای ۳ لیتری ۶ سیلندر و مجهز به توربو شارژ ارائه می گردد که توانایی تولید ۴۵۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۵۰۰ را دارد و گشتاور آن نیز به ۵۳۰ نیوتن متر می رسد . در کنار این پیشرانه گیبرکس ۸ سرعته اتوماتیک دبل کلاچ نیز قرار گرفته که عملکرد فوق العاده ای دارد . وزن آن در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم بوده و می تواند تنها ظرف مدت ۳.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و از رقبای آن می توان به جگوار اف تایپ و مرسدس AMG GT و آستون مارتین ونتیج و آئودی R۸ اشاره کرد.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//