هنگام جوش آمدن رادیاتور در سفر چه کنیم؟

۱۳۹۷/۱۲/۰۹      ۱۱۸۴۹

این روز‌ها با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و آغاز سفر‌های نوروزی رفع عیوب وسایل نقلیه برای مردم یک امر ضروری است بر همین اساس مسافران باید قبل از سفر با مراجعه به مراکز تعمیر خودرو سلامت وسایل نقلیه را ارزیابی کنند تا در مسیر دچار مشکلی نشوند.با توجه به حال روز این روزهای پایانی سال که نزدیک به ایام تعطیلات عید است، خیلی از هموطنان عزیز برنامه ریزی برای سفر دارند در این گزارش سعی داریم شما را با برخی مشکلات که در سفر احتمال دارد برای خودروی شما رخ دهد آشنا کنیم.

مواردی نظیر خرابی در سیستم روشنایی خودرو، پنچری خودرو از جمله موضوعاتی است که عموم مردم با آن دچار مشکل هستند. علاوه بر این در جاده‌های کوهستانی و پر ترافیک مثل چاده های هراز وچالوس و فیروز کوه مشکل جوش آوردن خودرو هم اتفاق می افتد. این مورد دلایل مختلفی که یکی از آنها خرابی ترموستات خودرو است که باید توسط مکانیک مجرب تعویض شود. بعد از رفع این موضوع باید آب رادیاتور کامل با محلول ۵۰ درصد ضد یخ و آب تعویض و مجدداً مورد هواگیری قرار گیرد. البته کمبود آب رادیاتور هم در برخی از مواد به دلیل داشتن هوا در سیستم خنک کننده موتور ایجاد می‌شود که باید به مکانیک مجرب مراجعه شود.

علاوه براین در مواردی خرابی در رادیاتور هم ایجاد می‌شود که باید قطعه تعویض و یا با پارچه یا نوعی کیسه پلاستیکی به گونه‌ای بسته شود که هوایی از آن خارج نشود. خرابی شلنگهای رادیاتور هم ممکن است در مواردی نشتی داشته باشند که باید تعویض شوند. مورد بعدی در ضمینه جوش آوردن می تواند از کمبود آب رادیاتور باشد که به دلیل داشتن هوا در سیستم خنک کننده موتور می باشد که باید به مکانیک مجرب مراجعه شود.

کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین نباید انجام دهید:


خاموش کردن ماشین

سریعا در جای مناسب کنار بزنید و ماشین را خاموش نکنید. خاموش کردن ماشین یعنی حرکت نکردن پروانه، آب داخلی رادیاتور که این‌ها یعنی بجای کمک به خنک کردن موتور، شانس خنک‌ کردن را هم از آن هم گرفته‌اید! چراکه موتور داغ است و باید بدون کمک رادیاتور و پروانه خنک شود. داغ بودن موتور قفل شده هم سبب می‌شود تا احتمال آسیب‌دیدگی به قطعات پیشرانه بیشتر شود. این خطر ممکن است تا حدی پیش برود که واشر سرسیلندر بسوزد، سرسیلندر و بلوک موتور بر اثر شدت گرما ترک بردارند و صدمه ببینند.

باز کردن در رادیاتور

درب رادیاتور را به هیچ وجه باز نکنید، جبران صدمه‌ی مالی مقدور است اما خسارت جانی چطور؟ وقتی که آب داغ است، تحت فشار زیاد و دمای بالا می‌جوشد و قطرات آن درصورت باز شدن کوچک‌ترین فضا به بیرون پرتاب می‌شود. برای همین است که اگر درب رادیاتور را باز کنید، به احتمال قوی بخار و آب بسیار داغی است که به بیرون پرتاب می‌شوند و خطر سوختگی و خسارت‌های جانی را به دنبال دارند. وقتی که چراغ پشت آمپر از بالا بودن دمای آب خبر می‌دهد، بهتر است فکر ریختن آب در داخل محفظه‌ی رادیاتور را فراموش کنید، چون همیشه جان مهم‌تر از مال است!

آب ریختن روی موتور

و سومین کاری که نباید انجام دهید، ریختن آب روی موتور است. ریختن آب روی موتور باعث می‌شود تا  از داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود. شاید ریختن آب روی موتور در نگاه اول مفید به نظر برسد و به کاهش دمای آن کمک کند، اما در عوض صدمه‌ و خسارت‌های جدی‌تری را به دنبال دارد.


کارهایی که هنگام جوش آوردن ماشین باید انجام دهید:


باز کردن در موتور

اولین کار پس از خاموش نکردن ماشین، باز کردن درب موتور است. این کار بسیار ساده‌ و پیش‌وپا افتاده‌ای است که به کاهش دمای محفظه‌ی موتور می‌کند. البته برای باز کردن کاپوت باید مراقب باشید، چراکه ممکن است حجم بخار و گرمای زیادی در زیر درب موتور مخفی شده باشد. در لحظه‌ای که درب موتور با باز می‌کنیم، این بخار و گرما بیرون می‌زند و برای همین باید از این موضوع آگاه باشید و حواستان به دست و صورت‌ خود باشد. وقتی که درب موتور باز می‌شود، هوای بیشتری در مسیر مجاورت با موتور قرار می‌گیرد که باعث خنک شدن می‌شود. البته این روند آهسته انجام می‌شود اما انجام این اقدام جزو اولین‌ اولویت‌هاست که اهمیت بسیار زیادی دارد. هوا به عنوان سیال نقش مهمی را برای انتقال گرما از موتور به فضای بیرون بازی می‌کند.

ریختن آب روی رادیاتور

نباید این مورد با ریختن آب روی موتور اشتباه گرفته شود. باید تلاش کنید که در این شرایط دشوار، بطری آب گیر بیاورید و روی رادیاتور بریزید تا رادیات خنک شود. در این شرایط بعضی از کارشناسان خودرو باور دارند که پس از ریختن آب روی رادیات، سوار ماشین شوید و مسافتی را با آن طی کنید. با برخورد هوا به رادیاتور و آب ریخته شده روی آن، دمای موتور پایین می‌آید.

روشن کردن بخاری

استفاده از بخاری باعث می‌شود تا گرمای موتور گرفته شود. ترموستاتی که در سر راه آب رادیات قرار دارد، بعد از رسیدن دمای آب به درجه‌ی خاصی اجازه‌ی ورود را به آب می‌دهد. فن پشت لوله هم باعث می‌شود تا دمای گرم آب در لوله به کابین انتقال پیدا کند. درنظر داشته باشید که استفاده از بخاری، روی موتور بار اضافی وارد نمی‌کند. بخاری گرفتن از ماشین نه تنها باعث گرم‌شدن موتور نمی‌شود، بلکه گرمای به وجود آمده توسط پروانه به داخل کابین منتقل می‌شود. این یعنی استفاده از فرصت با راه‌حل مناسب تا هم گرما تا حدی کاسته شود و هم پروانه‌ها با چرخش هوا به جریان انداختن هوا و خنک‌شدن کمک کنند. این درحالی است که کمپرسورهای کولر برای کارکردن از موتور توان می‌گیرند. برای همین است که وقتی حین رانندگی، کولر می‌زنید، شتاب و قدرت ماشین تا حدی گرفته می‌شود.

تماس با امداد

یک سری اقداماتی هستند که یک راننده‌ی حرفه‌ای باید در این‌ گونه مشکلات انجام دهد و یک سری اقدامات هم باید به دست افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شوند. مثال ساده وقتی است که ماشین پنچر می‌شود، تایر زاپاس را جای لاستیک پنچر شده می‌اندازید تا وقتی که ماشین را به نزدیک‌ترین مکانیکی محل می‌برید. در آنجا یا تایر را تعمیر می‌کنید یا لاستیک نو می‌خرید و آن را جای تایر زاپاس می‌اندازید. همین امر در مورد دیگر مشکلات خودرو مثل جوش آوردن صادق است. پیدا کردن عامل جوش آوردن خودرو در لحظات حساس کار سختی قلمداد می‌شود که حتی در صورت شناسایی مشکل ممکن است نتوانیم حل کنیم. بعضا ممکن است عامل خارجی مثل گرمای هوا باعث وجود این مشکل شده باشد. از عواملی که ممکن است باعث جوش آوردن ماشین شده باشد، پارگی شیلنگ یا نشتی رادیاتور است. در این شرایط باید تلاش کرد که در عین دقت، با ابزار موجود جلوی نشتی آب را گرفت.



مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//