معرفی کونیگزگ جسکو

۱۳۹۷/۱۲/۱۴      ۲۲۳۴

این شرکت سوئدی شهرت جهانی را در سال ۲۰۰۶ و پس از ساخت خودروی CCX بدست آورد. خودرویی تماماً دست‌ساز که شتاب صفر تا صد سرسام‌آور ۳٫۲ ثانیه‌ای آن بسیاری از رقبا را کنار زد. از این خودرو تنها ۲۹ دستگاه ساخته شد که همانند دیگر محصولات کوئنیگزگ تمامی آن‌ها دست‌ساز بودند.محصولات این شرکت سوئدی به شتاب بالا، پایدار باورنکردنی و فرمان‌پذیری خارق‌العاده شهرت دارند. یکی از دستاوردهای اصلی محصولات کوئنیگزگ، کسب سریع‌ترین زمان لازم برای دست یابی به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و مجدداً برگشتن به حالت سکون است. زمانی که همواره در کتاب رکوردهای گینس به نام کوئنیگزگ ثبت شده‌است.
 
 
ابرخودرو جدید کونیگزک با نام جسکو ۱,۲۸۰ اسب‌بخار قدرت دارد؛ اما می‌تواند با سوخت اتانول تا ۱,۶۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند.محصول جایگزین آگرا RS در خط‌تولید کونیگزگ، جسکو (Jesko) نام دارد. کریستین ون‌کونیگزگ، مالک و بنیان‌گذار این برند خودروسازی سوئدی، ضمن رونمایی این مدل در نمایشگاه خودروِ ژنو، اعلام کرد نام جسکو را از پدرش گرفته است.خودروهای کونیگزگ علاوه‌بر بنزین معمولی، عملکرد بسیار موفقی با سوخت E85 دارند که ترکیبی از ۸۵ درصد اتانول و ۱۵ درصد بنزین است. به‌همین دلیل، قدرت ابرخودروِ جسکو نیز می‌تواند باتوجه‌به نوع سوخت از ۱,۲۸۰ تا ۱,۶۰۰ اسب‌بخار متفاوت باشد.
 
 
پیشرانه‌ی جسکو نسخه‌ای بهینه‌سازی‌شده از موتور ۸ سیلندر ۵ لیتری و تویین‌توربوشاژ کونیگزگ است که نهایت گشتاور ۱,۵۰۰ نیوتن‌متر در ۵,۱۰۰ دوربردقیقه تولید می‌کند. بین ۲,۷۰۰ تا ۶,۱۷۰ دوربردقیقه هم، گشتاور پیشرانه‌ی بیشتر از ۱۰۰۰ نیوتن‌متر خواهد بود تا شتاب‌گیری عالی فراهم شود. بیشترین میزان دور موتور برای کونیگزگ جسکو، به ۸,۵۰۰ دوربردقیقه محدود شده است.
 
 
مهم‌ترین تفاوت‌های جسکو با آگرا RS، استفاده از مدل جدید میل‌لنگ‌های تخت کونیگزگ و توربوشارژرهای بزرگ‌تر و مکش هوای بیشتر هستند تا تأخیر در عملکرد پیشرانه‌ها و توربوها کاهش یابد. به‌لطف بهینه‌سازی‌ها، فشار هوای ورودی به سیلندرهای جسکو تا ۲۰ اتمسفر افزایش یافته است.نسل جدید جعبه‌دنده‌های اتوماتیک ۸ سرعته‌ی کونیگزگ با نام «جعبه‌دنده‌ی لایت اسپید» (Light speed Transmission) در جسکو وجود دارد که اصطلاحا عملکرد آن را به‌ سرعت نور تشبیه می‌کند. این فناوری مولتی‌‌کلاچ است و ازنظر تئوری، با نسخه‌های دبل کلاچ مرسوم در سوپراسپرت‌های مدرن دنیا متفاوت نیست؛ اما به حرکت بین دنده‌ها نیازی ندارد. بنا‌بر اظهارات رسمی شرکت سازنده، جعبه‌دنده‌ی LST به راننده کمک می‌کند در زمانی بسیار کوتاه، بین دنده‌های مختلف و غیرمتوالی دنده را تعویض کند.
 
 
برای مثال، دنده‌کشی از ۷ به ۴ بی‌نیاز از تعویض دنده به ۶ و ۵ خواهد بود. این فناوری دو اهرم تعویض دنده دراختیار راننده می‌گذارد. دسته‌ی کوتاه‌تر مثل جعبه‌دنده‌های دوکلاچه‌ی معمولی عمل می‌کند و دنده‌ها را پشت‌سرهم عوض خواهد کرد. اهرم دوم صرفا دنده را کاهش می‌دهد و به‌‌طور خوکار جعبه‌دنده را در بهترین سرعت باتوجه‌به شرایط قرار می‌دهد.
 
 
آیرودینامیک جسکو ۳ حالت فعال برای دمپرهای جلو و عقب دارد تا در سرعت‌های زیاد یا کم، بهترین شرایط فراهم شود. علاوه‌براین‌ها، زیر خودرو و داخل سپر هم تنظیمات آیرودینامیک متغیر وجود دارد. درضمن، راننده نیز می‌تواند زاویه‌ی بال عقب را به‌صورت دستی تغییر دهد. در سرعت ۲۷۵ کیلومتربرساعت، نیروی عمود بر سطح انتهای خودرو بیش از ۱,۰۰۰ کیلوگرم خواهد بود تا ۴۰ درصد بیشتر از آگرا RS باشد. چرخ عقب هم، قابلیت فرمان‌پذیری دارد تا در وضعیت‌های مختلف، مثل مانور در پیچ‌های تند، راه‌گشا باشد.
 
 
اطلاعات بیشتری از عملکرد فنی کونیگزگ جسکو و قیمت نهایی آن اعلام نشده است؛ اما می‌توان مطمئن بود در زمانی کمتر از ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و نهایت سرعتش درحدود ۴۸۰ کیلومتربرساعت (۳۰۰ مایل بر ساعت) است. قیمتی نهایی این ابرخودرو حدود ۳ میلیون دلار خواهد بود و فقط ۱۲۵ دستگاه از آن تولید خواهد شد. تا این لحظه، ۸۰ نسخه از کونیگزگ جسکو پیش‌فروش شده است.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//