اختلاف مجلس و دولت بر سر دلایل گرانی خودرو

۱۳۹۸/۰۱/۰۸      ۲۱۴۶

بعد از یک ثبات نسبی در پاییز، قیمت خودرو دوباره سربه فلک کشید. با شروع تحویل خودرو از سوی خودروسازان با قیمت قبلی و تداوم ابهامات در خصوص نحوه قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار، قیمت برخی از خودروها تا 50 درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش قیمت‌ها پای وزیر صمت را به کمیسیون صنایع و معادن مجلس باز کرد و علی‌رغم اینکه این جلسه در حاشیه بررسی بودجه 98 برگزار می‌شد، بسیاری از نمایندگان کمیسیون‌های دیگر خود را به این جلسه رساندند.حال باید گفت که علت افزایش قیمت خودرو چیست؟ وزیر صمت نقدینگی موجود در بازار را عامل اصلی گرانی می‌داند، اما به نظر می‌رسد عامل اصلی این افزایش قیمت‌ها اجرای ناقص طرح‌های فروش بر اساس قیمت حاشیه بازار باشد.
 
نمایندگان از پاسخ وزیر قانع نشدند
 
عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص پاسخ وزیر درباره افزایش قیمت خودرو اظهار داشت: پاسخ وزیر از نظر اقتصای پاسخی انکارناپذیر است، اما این پاسخ قانع کننده نبوده و حاکی از ناتوانی دستگاه‌های تحت مدیریتش برای کنترل بازار دارد. وی ادامه داد: از نظر وزیر صمت این موج گرانی مربوط به او و سیاست‌های وزارتخانه مطبوعش نیست و مربوط به نقدینگی سرگردان 250 هزار میلیارد تومانی است که برای حفظ ارزش پول خود به سمت خرید کالاهایی مانند خودرو رفته است. وزیر صمت در حالی خود را مقصر وضع موجود نمی‌داند که در پاییز و زمستان امسال بازار یک ثبات نسبی و البته رکود رو سپری می‌کرد که با اصرار وزیر صمت مبنی بر تحویل خودروهای موعد تحویل قبل از دی ماه با قیمت قبلی، باعث ورود خودروهای زیادی به بازار با قیمتی کمتر از قیمت بازار شد. این تصمیم باعث افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار شده است. این تصمیم که انتقاد بسیاری از کارشناسان را در پی داشت باعث آشفتگی بیشتر بازار شد. خودروسازان در ادامه با فروش‌های فوری سعی کردند بازار را کنترل کنند. این موضوع نه تنها باعث نزولی شدن قیمت‌ها نشد بلکه شاهد اوج‌گیری بیشتر قیمت در بازار شد.
 
 
خودروی زیر 50 میلیون در کشور نداریم
 
با نگاهی به سایت‌های خرید و فروش خودرو متوجه می‌شویم دیگر خودرو زیر 50 میلیون در کشور نداریم. نقدینگی موجود در روزها و ماه‌های ابتدای باعث کم شدن خودرو و افزایش قیمت‌ها شد و با عملکرد ضعیف وزارت صمت باعث شد این نقدینگی کل اقتصاد را به دنبال خود بکشد. البته وزیر صمت این مورد را نیز قبول ندارد و معتقد است که این شیوه قیمت‌گذاری باعث شده که پول‌های سرگردان به جای جیب دلالان به حساب خودروسازان ریخته شود. وی همچنین قیمت‌گذاری خودرو از سوی دولت را رد کرده و نوسانات قیمت را ناشی از تحولات قیمتی بازار می‌داند.نبود یک سیاست‌گذاری مناسب و سریع برای جذب سرمایه‌های سرگردان باعث شد تا این 250 هزار میلیارد تومان به سمت مناسب هدایت نشود و باعث بروز مشکلات موجود شود.رضیان در ادامه افزود: به گفته مدیران خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو تولید روزانه آنها از 1200 دستگاه به 4100 دستگاه رسیده، اما به دلیل هجوم مردم برای ثبت‌نام خودرو با وجود این افزایش نتوانسته عطش خریداران را سیراب کند. البته به اعتقاد وزیر صمت با افزایش 3 برابری تولید و تحویل خودروهای ثبت‌نامی قیمت‌ها روند کاهشی به خود خواهد گرفت. هر چند افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها می شود، اما برای قطع کردن دست دلالان نیاز به موارد دیگری است.البته باید گفت که پیش‌فروش‌های طولانی مدت خود یکی ازعوامل گرانی قیمت خودرو است. اگر موعد تحویل به عنوان مثال یکماه باشد، قیمت‌های نجومی از بین می‌رود و خرید از بازار اندک می‌شود. زمانی که مشتری بداند در زمان اندکی خودروی خود را تحویل می‌گیرد دیگر سراغ بازار نمی‌رود و دلالان نیز نمی‌توانند روی این موضوع مانور دهند و به اهداف خود برسند. با این روش نقدینگی مورد نیاز خودروسازان نیز سریعتر تامین می‌شود.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//