تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری ۱

۱۳۹۸/۰۵/۱۹      ۱۴۱۰

 پس از 15 سال باید برای همیشه با سری 1 دیفرانسیل عقب خداحافظی کنیم. نسل جدید این هاچ‌بک لوکس روی پلت‌فرم UKL ب‌ام‌و ساخته شده که با کراس‌اوورهای X1 و X2، مینی‌ون‌های سری 2 و همین‌طور مینی کانتریمن مشترک است. به سال 2003 بازگردیم یعنی زمانی که ب‌ام‌و برای اولین بار سری 1 جدید را وارد بازار خودروهای خانوادگی لوکس کرده و با افتخار ادعا نمود این خودرو بهترین هاچبک دیفرانسیل عقب دنیاست؛ اما اگرچه سری 1 سواری خوبی داشت اما از نظر فضای داخلی و کابین این‌گونه نبود و قطعاً از این نظر نمی‌توانست با هاچبک های دیفرانسیل جلوی آن زمان رقابت کند.


 
اما ب‌ام‌و نسل دوم سری 1 را که ظاهر بهتری در مقایسه با نسل اول داشت روانه‌ی بازار نمود و حتی سواری آن نیز بهتر از قبل بود و از نظر فضای کابین و بار نیز بهبود یافته بود. این خودرو هنوز هم از معماری دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد و از نظر فضا بازهم پشت سر رقبای دیفرانسیل جلو قرار می‌گرفت زیرا خودروهای دیفرانسیل عقب از نظر فضاسازی کابین به‌صورت اجتناب‌ناپذیری فضای کمتری دارند.


 
حالا وارد سومین نسل سری 1 می‌شویم که شوکی اساسی به طرفداران وارد کرده و دیگر دیفرانسیل عقب نیست. این خودرو هم‌اکنون نیروی پیشرانه‌هایی را که عرضی نصب می‌شوند به چرخ های جلو منتقل می کند.طرفداران سرسخت ب‌ام‌و ادعا می‌کنند سری 1 جدید اگر دیفرانسیل جلو باشد نخواهد توانست یک باواریایی اصیل باشد اما مهندسان ب‌ام‌و بر اصالت این خودرو تأکید دارند. ما برای اولین توانسته‌ایم مدل 118d جدیدی را برانیم که احتمالاً پس از عرضه در اواخر سال جاری میلادی طرفداران زیادی خواهد داشت.


کوتاه باید گفت تا زمانی که کسی به شما نگفته باشد احتمالاً هرگز نخواهید دانست که 118d جدید خودرویی دیفرانسیل جلو است و این دقیقاً همان چیزی است که مهندسان ب‌ام‌و به دنبالش بوده‌اند. این خودرو از این نظر کاملاً عادی به نظر می‌رسد و از پشت فرمان نیز همین حس را دارد. این خودرو بسیار پایدار و آرام بوده و همان‌گونه که گفتیم بسیار شبیه یک ب‌ام‌و واقعی است. قطعاً محصول جدید ب‌ام‌و پاسخی محکم به طرفداران خودروهای دیفرانسیل عقب محسوب می‌شود.


 
زمانی که این جنبه را پشت سر بگذارید می‌توانید از خود خودرو لذت ببرید. فضای بار نسل جدید سری 1 در مقایسه با نسل پیشین 20 لیتر افزایش یافته و فضای پا و شانه نیز کاملاً بهبود یافته است. در کل کابین این خودرو بسیار رضایت‌بخش‌تر بوده و از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی سود می‌برد. طراحی بدنه نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.تمامی مدل های سری 1 از جلوپنجره‌ی کلیوی شکل خاص این برند و چراغ‌های عقب الهام گرفته از سری 3 سود می‌برند. این خودرو 5 میلی‌متر کوتاه‌تر، 34 میلی‌متر پهن‌تر و 13 میلی‌متر قدبلندتر از نسل پیشین است. در کل جذابیت بصری این خودرو بیشتر شده است.


تمامی پیشرانه‌های سری 1 جدید بوده اما ما اینجا روی مدل 118d تمرکز داریم که بهای پایه‌ی 26640 پوندی دارد. پیشرانه‌ی 4 سیلندر 2 لیتری توربودیزل این نسخه که از توربویی با ژئومتری متغیر و حالت چندمرحله‌ای سود می‌برد قدرت 148 اسبی و گشتاور 350 نیوتون متری دارد. گشتاور این خودرو بسیار بیشتر از قدرت آن بوده و دقیقاً احساسش را در جاده نشان می‌دهد.دو گیربکس 6 سرعته دستی یا 8 سرعته استپ ترونیک نیز قابل انتخاب است که خودروی حاضر در تست از نوع اتوماتیک می‌باشد. این گیربکس ساخت ZF در طیف وسیعی از محصولات این خودروساز بکار رفته است.
 

این گیربکس تعویض‌های بسیار نرم و سریعی داشته و اگرچه ما هنوز نسخه دستی را بررسی نکرده‌ایم اما اگر شما پول اضافی داشته باشید احتمالاً گیربکس اتوماتیک را انتخاب خواهید کرد.با توجه به اینکه وزن سری 1 جدید 15 کیلوگرم کمتر از نسل پیشین بوده بنابراین پرفورمنس خوبی را شاهد هستیم. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو در 8.4 ثانیه ثبت می‌شود. ب‌ام‌و ادعا می کند این خودرو در هر صد کیلومتر تنها 4.7 لیتر سوخت مصرف می کند و آلایندگی دی‌اکسید کربن آن نیز تنها 100 گرم در هر کیلومتر است. برای یک خودروی درون‌سوز، این آمار و ارقام بسیار خوب هستند.


 
اما آن چیزی که اعداد از گفتنش عاجز هستند احساس مدل 118d در جاده است. هیچ نشانه‌ای از دیفرانسیل جلو بودن این خودرو در فرمان پذیری، سواری یا توقف‌ها به چشم نمی‌خورد. در اکثر اوقات این خودرو حسی شبیه سری 3 داشته و در حقیقت خودروی بسیار پایدار و مطمئنی است.این خودرو از بیرون ظاهری هوشمندانه، اسپورت و گران‌تر از قیمت خود داشته و رینگ‌های 18 اینچی M نیز بر زیبایی آن می‌افزایند.افرادی که بودجه‌ی محدودتری دارند می‌توانند مدل SE را انتخاب کنند که برای مبلغ پرداختی تجهیزات نسبتاً مناسبی داشته و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جلوی LED، رینگ‌های آلیاژی و حالت‌های مختلف رانندگی اشاره کرد.


قطعاً کابین این خودرو بهتر از قبل بوده است. داشبورد جدید این خودرو به سمت راننده متمایل شده و ظاهر و حس کلی آن ترکیبی از اسپورت بودن و لوکس بودن است. صندلی‌ها نیز مخصوصاً با پوشش M اسپورت عالی هستند.مدل های اسپورت از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای و صندلی‌های جلوی گرم شونده سود می‌برند اما حتی در مدل های SE نیز صفحه‌نمایش 8.8 اینچی و کنترلر iDrive دیده می‌شود.اما برسیم به نقطه‌ضعف سری 1 جدید! اگرچه فضای داخلی این خودرو رشد کرده اما ب‌ام‌و هنوز هم فضای سر کم در عقب را برطرف نکرده است. اگر قدبلند باشید در سفرها لذت چندانی نخواهید برد. فولکس‌واگن گلف از این نظر خودروی جادارتری است.



اما خب در اکثر موارد سری 1 خودرویی با سواری خوب، قیمت مناسب، تجهیزات زیاد، مصرف سوخت بسیار خوب و… می‌باشد و به سختی می‌توان ایرادی از آن گرفت.ب‌ام‌و سری 1 جدید پرفورمنسی قوی، مصرف سوخت برجسته و آلایندگی کم را ارائه می کند. استفاده از سیستم دیفرانسیل جلو باعث بهبود سواری شده و خودرو همانند برادر بزرگ‌تر و دیفرانسیل عقب خود یعنی سری 1 رفتار می کند. همچنین این خودرو جادارتر و مجهزتر بوده و از نظر ما به سختی می‌توانیم چنین خودرویی را شکست داد.
 
 

مشخصات ب‌ام‌و 118d اسپورت

 

  • پیشرانه:                           4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور:                148 اسب بخار/350 نیوتون متر
  • گیربکس:                         8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا 100:           8.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت:                216 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت:                 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//