صنعت خودرو و نمایشگاه CES ۲۰۱۸

۱۳۹۶/۱۰/۱۹      ۱۵۱۹۳

‌CES از بزرگترین رویداد صنعت فناوری به‌شمار می‌رود و با افزایش چشمگیر خودروهای الکتریکی، خودران و سیستم‌های پیشرفته اینفومنت، درحال تبدیل شدن به رویدادی کلیدی و مهم در خودروسازی است.

این نمایشگاه در لاس وگاس برگذار می شود و مسال میزبان خودروسازان بزرگی همچون فورد، هوندا، هیوندای، کیا، مرسدس‌بنز و نیسان و همچنین کمپانی‌های کوچکی مانند بایتون و فیسکر است.


صدها کمپانی فعال در حوزه ی تکنولوژی در این رویداد شرکت می کنند که طی سال‌های آتی در خودروها مورداستفاده قرار خواهند گرفت. این نمایشگاه از روز یکشنبه ۷ژانویه (به وقت محلی) تا جمعه ۱۲ژانویه برگزار خواهد شد.


در این مقطع زمانی هنوز درب های نمایشگاه گشوده نشده است و در اینجا صرفا به معرفی محصولات خودرویی که قرار است در CES ۲۰۱۸ معرفی شوند، می‌پردازیم و در روزهای آتی خبرهای مفصل‌تری را از این نمایشگاه منتشر خواهیم کرد.


اولین خودرو را با خودروساز مطرحی کره ای این روزها شروع می کنیم:

کیا

کیا در غرفه خود از یک کانسپت الکتریکی جدید رونمایی می‌کند که شمایی کلی از مدل تمام‌الکتریکی نیرو را ارائه می‌دهد. این برند کره‌ای همچنین طیفی از فناوری‌های‌های جدید ازجمله سیستم‌های خودران و البته چیزی را که ادعا می‌شود نخستین سیستم اینترنت داخل خودروی ۵G است، به نمایش خواهد گذاشت.کیا درخصوص کانسپت تمام‌الکتریکی خود گفته که شامل یک دستگاه تعامل مستقیم جدید و سیستم نور «موشن گرافیک» می‌شود که پتانسیل تولید در سال‌های آتی را دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود که برخی از ویژگی‌های به‌نمایش‌درآمده در این کانسپت در نخستین نسخه‌های تولیدی آن موجود نباشند.

هیوندای نیز توجهات بسیاری را در این نمایشگاه به سمت خود جذب خواهد کرد.
این خودرو ساز کره ای جدیدترین خودروی پیل‌سوختی خود را به نمایشگاه محصولات الکترونیکی امسال آورده است. درحالی‌که تا این لحظه تصاویری پیش‌نمایشی از این خودروی شاسی‌بلند منتشر شده، هیوندای اعلام کرده است تا شروع نمایشگاه نام این خودروی پاک را اعلام نخواهد کرد.سیستم‌های خودرانی که در این کانسپت خودران مورد استفاده قرار گرفته‌اند، با همکاری کمپانی فناوری آئورورا ساخته می‌شود و قرار است نسخه‌های تولیدی این کانسپت در سال ۲۰۲۱ راهی بازار شوند. هیوندای همچنین در این نمایشگاه از کانسپت یک کابین تک‌نفره مجهز هوش مصنوعی رونمایی به عمل می‌آورد.


اما هر کجا صحبت از تکنولوژی و فناوری های نوین در عرصه ی خودرو باشد نام مرسدس بنز نیز شنیده می شود .
پیر لوکس‌سازی آلمان نیز امسال از رویداد جهانی CES برای معرفی سیستم اینفومنت جدید، موسوم به تجربه کاربری مرسدس-بنز (MBUX) استفاده می‌کند. این سیستم اینوفمنت جدید قرار است در مدل جدید کلاس A و سایر مدل‌های جدید عرضه شود.چندی پیش اعلام شد که مدل جدید کلاس A از کابینی کاملا متفاوت بهره می‌برد و به‌لحاظ طراحی و فناوری به مدل‌های کلاس S و کلاس E نزدیک‌تر شده است. مرسدس همچنین در غرفه خود به نمایش دوباره ابرخودروی مرسدس- AMG پراجکت وان، کانسپت الکتریکی EQA و اسمارت ویژن EQ فورتو می‌پردازد.


نیسان نیز از جمله برند های فعال در حوزه ی تکنولوژی های جدید خودرویی است و در همین راستا امسال یک سیستم تکنولوژی خلاقانه برای ردیابی فعالیت‌های مغزی از سوی این کمپانی مشهور ژاپنی رونمایی می شود. این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلف امواج مغزی راننده را تحت بررسی قرار می‌دهد و طبق ادعای نیسان، به خودرو این امکان را می‌دهد تا با انجام پیش‌بینی‌های لازم، بین ۰٫۲ ثانیه تا ۰٫۵ ثانیه سریع‌تر از رانندگان اقدامات را انجام دهد.نیسان مدعی است که به کمک این فناوری‌می‌تواند انقلابی را در زمینه ایمنی خودروها انجام دهد و ما را یک قدم به توسعه خودروهای خودران نزدیک‌تر کند.


کمپانی های کوچکتری نظیر بایتون نیز با آوردن آخرین دستاورد های خود راهی این نمایشگاه می شوند و از جمله ی این دستاورد ها می توان به شاسی بلند تمام الکتریکی بایتون اشاره کرد .
کمپانی استارت‌آپ بایتون که مالکیت آن به سرمایه‌گذاران چینی تعلق دارد، تحت مدیریت کارستن بریتفلد رئیس پیشین واحد مخصوص خودروهای الکتریکی ‌ب‌ام‌و یعنی i، در این نمایشگاه از نخستین مدل خود که یک شاسی‌بلند متوسط تمام الکتریکی است، رونمایی به عمل می‌آورد.
از نکات قابل‌ملاحظه در کانسپت شاسی‌بلند بایتون نمایشگر ۲۵×۱۲۵۰ میلی‌متری آن است که کل داشبورد را می‌پوشاند. طبق گزارش‌های منتشرشده خط تولید این شاسی‌بلند تمام‌الکتریکی از سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز به کار خواهد کرد. طبق ادعای بایتون این خودرو دارای گستره مسافتی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰کیلومتر است.


اما تویوتا نیز در این بین بی کار ننشسته و حاصل تحقیقات چند ساله ی اخیر خود را راهی این نمایشگاه کرده است.
موسسه پژوهشی تویوتا یک خودروی آزمایشی خودران با نام پلت‌فرم ۳٫۰ را با خود به لاس‌وگاس آورده که حاصل تحقیقات این واحد تویوتا در زمینه توسعه خودروهای خودران است. این خودرو که براساس لکسوس LS ۶۰۰h L ساخته شده، دارای قابلیت‌های تکنولوژیک بسیار بیشتری نسبت‌به سایر مدل‌های آزمایشی تویوتا است و طوری طراحی شده تا حسگرها و دوربین‌های آن از نظر پنهان باشند. طراحی پلت‌فرم ۳٫۰ شامل یک لومینار لیدار ۳۶۰درجه و همچنین سنسورهای لیدار کوچک‌تر می‌شود. قرار است از بهار آینده تویوتا تولید مدل‌های آزمایشی این خودرو را آغاز کند.

اما هوندا با ارائه ی روبات های خود سعی در جذب مخاطبان خواهد داشت .غرفه هوندا در نمایشگاه محصولات الکترونیکی امسال به‌جای خودرو بیشتر بر نمایش روبات‌ها، هوش‌ مصنوعی و راه‌حل‌های انرژی متمرکز است. این کمپانی ژاپنی با به نمایش گذاشتن چهار روبات از مفهوم روباتیک جدید خود موسوم به ۳E رونمایی می‌کند. یکی از روبات‌های به نمایش درآمده هوندا یک کانسپت آفرود خودران است. علاوه‌بر این هوندا از پکیج قابل حمل‌ونقل خود که شامل یک پکیج باتری برای خودروهای الکتریکی می‌شود، رونمایی به عمل می‌آورد.
به نظر می‌رسد هوندا با طراحی خاص و دارای هویت این روبات‌ها قصد دارد ارتباط عاطفی خوبی را میان مشتریان خود با محصولات آینده‌اش برقرار کند.


کمپانی فیکسر که از سازنده خودروهای الکتریکی می باشد نیز در نمایشگاه امسال از خودرو جدید خود که ایموشن نام دارد رونمایی خواهد کرد.ادعا می‌شود این ماشین که توسط مالک کمپانی، یعنی هنریک فیسکر طراح افسانه‌ای طراحی شده است، گستره مسافتی بیش از ۶۴۴کیلومتر داشته باشد و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۶۰کیلومتربرساعت برسد. ایموشن با چهار در بال پروانه‌ای خود قرار است از سال ۲۰۲۰ راهی بازار شود. این ماشین به گفته سازنده‌اش از قابلیت خودران نیز برخوردار خواهد بود.








مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر