معرفی ASPARK OWL

۱۳۹۶/۱۲/۰۶      ۱۳۶۲

 در کشور ژاپن بر خلاف ایران جغد نماد سعادت و خوشبختی است؛ شرکت ژاپنی ASPARK بر آن شده تا نام ابرخودروی الکتریکی خود را که مدعی سریعترین پیشرانه الکتریکی شتاب دهنده دنیاست، Aspark Owl به معنای جغدنام گذاری نماید.

سوپراسپرت برقی و ژاپنی اسپارک Owl، با رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۱.۹ ثانیه، اولین خودروي جاده‌ای است که شتاب اولیه‌ای کمتر از ۲ ثانیه ثبت می‌کند.
 
ماسامیشی یوشیدا کارآفرین مشهور ژاپنی در حوزه علوم و فناوری با همکاری شرکت تولیدکننده تجهیزات اتومبیل‌های مسابقه‌ای و دریفت IKEYA FORMULA، این ابرخودروی 1000 اسبی را برای جدال با Rimac ابرخودروی الکتریکی کرواسیایی که در حال جاضر با شتاب 0 تا صد 2.5 ثانیه حائز مقام اول پرشتاب‌ترین خودرو بوده، به مصاف فرستاده است.
 
جغد 2 میلیون دلاری ژاپنی از دو پیشرانه الکتریکی نصب شده در پشت سر راننده و یک سیستم چهارچرخ محرک به همراه سیستم دیفرانسیل هوشمند و شاسی سبک و مقاوم فیبر کربن بهره برده اما هنوز مشخصات دقیق پیشرانه آن منتشر نشده است و تنها به نمایش این خودرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت بسنده شده است.
 
بر اساس منابع رسمی Owl با استفاده از بدنه‌ی تماماً فیبر کربنی و پیشرانه‌ی برقی، فقط ۹۹ سانتی‌متر ارتفاع و ۸۶۲ کیلوگرم وزن دارد. تفاوت این سوپراسپرت ژاپنی با نمونه‌ی جاده‌ای، لاستیک‌های مسابقه‌ای آن است که پیش از انجام آزمایش، به اندازه‌ی لازم گرم شده بودند. علاوه بر تایرها، بر اساس اخبار منتشرشده توسط برخی خبرگزاری‌های آمریکا، این سوپراسپرت ژاپنی از خازن‌های دولایه استفاده کرده است.  تیم مهندسی اسپارک قصد دارد با استفاده از تایرها و باتری معمولی همین کار را در محصول برقی خود عملی کند.
 
شاید تصور کنید که اسپارک اَول را باید ابرخودرونامید اما با قدرت ۴۳۰ اسب بخار و گشتاور ۷۶۳ نیوتن‌متر که به تمام چهار چرخ فرستاده می‌شود، این خودروی ژاپنی در کلاس سوپراسپرت قرار می‌گیرد. نکته‌ی مهم دیگر در مورد این عملکرد تماشایی این است که از لحاظ تکنیکی، تسلا رودستر جدید در مدت زمان ۱.۹ به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که البته در حال حاضر این اعداد در حد ادعای تسلا موتورز باقی می‌ماند.
 
اما تفاوت مهم اسپارک اَول و نسل دوم تسلا روستر، قیمت آن‌ها است. بر اساس گفته‌ی مقامات اسپارک، فقط ۵۰ دستگاه از این سوپراسپرت ژاپنی و هر کدام با قیمتی حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار عرضه خواهد شد. در مقابل، تسلا رودستر در نسخه‌ی استاندارد حدود ۲۰۰ هزار دلار و در نسخه‌ی تولید محدود با قیمت ۲۵۰ هزار دلار عرضه خواهد شد. بدون شک قیمت هر دو مدل بالا است؛ ولی تسلا رودستر با قیمت بسیار ارزان‌تری در دسترس خواهد بود.
 
با پیشرفت و توسعه‌ی بیشتر در مهندسی پیشرانه‌های الکتریکی، روز‌به‌روز خودروهای سریع‌تر و پرقدرت‌تر برقی معرفی می‌شوند. باید دید آیا این سوپراسپرت ژاپنی با تایرهای معمولی جاده، همین عملکرد را خواهد داشت یا نه.

مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر
//