هوندا سیویک تایپ R در برابر هیوندای i۳۰ N پرفورمنس

۱۳۹۷/۰۱/۰۲      ۱۴۵۰۸

در این مقاله به بررسی و رویارویی دو خودروی پرفورمنس می پردازیم . اولی تازه وارد بازار یعنی هیوندای i۳۰ نسخه ی N است و دومین خودرو هوندا سیویک نام آشنای حرفه ای !
آیا i۳۰ می تواند از پس این رقابت سخت برآید؟ در ادامه با ما همراه باشید ..

همانطور که احتمالا می دانید کمپانی هیوندای در زمینه ی خودرو های پرفومنتس و مسابقه ای تا همین چند سال پیش حرفی برای گفتن نداشت و اصلا در این سگمنت ورود نمی کرد ، اما حالا و در سال ۲۰۱۸ اوضاع کمی تغییر پیدا کرده است و در سال های قبل توانسته موفقیت هایی را در رالی جهانی بدست آورد .

هیوندای با عرضه ی i۳۰ N در واقع خواسته خط و نشانی برای استوره های این سگمنت کشیده باشد و خودرو هایی همچون سیویک تایپ R یا فولکس واگن گلف R را به چالش بکشد.


سیویک با قیمت ۳۲ هزار پوندی عرضه می گردد و i۳۰ N نیز قیمت ۲۷ هزار دلاری دارد .
پیشرانه ی هر دو خودرو ۴ سیلندر ۲ لیتری است. سیویک توانایی تولید ۳۱۵ اسب بخار را دارد و این در حالی است که i۳۰ N به ۲۷۱ اسب بخار رضایت داده است.
نیروی های تولید شده توسط پیشرانه ی هر دو خودرو توسط گیربکس دستی به چرخ های جلویی انتقال داده می شود .

سیویک می تواند در مدت ۵.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و این زمان برای هیوندای i۳۰ N به ۶.۵ ثانیه افزایش پیدا می کند.


پس این مقایسه نسبی اولیه به سراغ تک تک خودرو ها می رویم و آنها را جداگانه بررسی می کنیم.

۱) هوندا سیویک تایپ R

نقاط مثبت : هندلینگ تیز، پیشرانه قدرتمند، کاربردی بودن فوق‌العاده، سیستم تعلیق فوق‌العاده

نقاط منفی : قیمت بیشتر، تجهیزات کمتر نسبت به i۳۰ N، کاربری سخت‌تر سیستم اطلاعات سرگرمی


این خودرو در طول تاریخ صنعت خودرو سازی توانته به خوبی خود را اثبات کند و حالا با عرضه ی آخرین نسخه ی آن شک نداریم که یکی از بهترین های سگمنت هاچبک های داغ را در اختیار داریم.

در گذشته ای نچندان دور هوندا از پیشرانه های VTEC برای سری خودرو های سیویک استفاده می کرد که طرفداران این خودرو خاطرات خوشی از آن به یاد دارند چرا که در بحث پرفورمنس بسیار قدر ظاهر می شد و رقبا را از صحنه خارج می کرد . اما پیشرانه ی جدید به همراه توربو شارژ قدرت و گشتاور فوق العاده ای تولید می کند که برای یک هاچبک پاعداد و ارقامی دیوانه کننده است.
همانطور که گفتیم این خودرو توانایی تولید ۳۱۵ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که در نوع خود بسیار جذاب است.


اما نکته ای که در هنگام مقایسه دو خودرو به چشم می آید شتاب گیری بین دنده‌ای فوق‌العاده سیویک است که به لطف گیربکس خیال‌انگیز و گشتاور بالا ایجاد می‌شود. هیوندای در این بخش فاصله زیادی با حریف ژاپنی کارکشته خود دارد.

صدای اگزوز سیویک به اندازه i۳۰ N خوب نیست اما پیشرانه کاراکتر هیجان‌انگیزی دارد. گشتاور قوی پیشرانه که در دورهای میانی ایجاد می‌شود کشش باورنکردنی‌ای ایجاد کرده و ماهیت مشتاق این قلب آهنین باعث می‌شود در چشم به هم زدنی ردلاین را لمس کنید. بهترین عملکرد سیویک تایپ R در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای است، جایی که از هیوندای i۳۰ N پیش می‌افتد.

از دیگر نقاط کلیدی سیویک می توان به عملکرد دیفرانسیل لغزش محدود آن اشاره کرد که کارایی آن سر پیچ ها مشخص می شود . عبور از پیچ‌ها با این خودروی دیفرانسیل جلو به‌صورت استثنایی صورت می‌گیرد. دیفرانسیل هیوندای هم تأثیر مشابهی دارد اما به اندازه هوندا گیرا نبوده و قدرت بیشتر ژاپنی خوش‌ترکیب مسابقه هیجان بیشتری ایجاد می‌کند. فرمان تایپ R ارتباطی‌تر از i۳۰ N بوده و در هر حالی هیجان‌انگیز می‌باشد.

دامپرهای تطبیقی هوندا را می‌توان در حالت‌های کامفورت، اسپورت و R پلاس تنظیم کرد. هیوندای از این نظر گزینه‌های بیشتری دارد اما تنظیمات اسپورت استاندارد سیویک برای رانندگی سریع کافی هستند زیرا تکان‌های بدنه به حدی کم هستند که نیازی به استفاده از حالت اسپورت تر R پلاس احساس نمی‌شود. این حالت R پلاس برای استفاده در پیست طراحی شده و باعث می‌شود سیویک به یک خودروی تورینگ ماجراجو بدل شود.

حالت راحت نسل فعلی تایپ R در مقایسه با نسل پیشین پایدارتر بوده و بنابراین برای استفاده روزانه مناسب‌تر است اما همچنان سفت‌تر از سواری نرم‌تر i۳۰ N احساس می‌شود. هیچ‌یک از دو خودرو لوکس نیستند اما سیویک در کل برای استفاده روزمره مناسب‌تر است.

در فضای داخلی خودرو نیز صفحه نمایش لمسی آن قرار دارد که هنگام رانندگی کار کردن با آن سخت به نظر می آید و واسط کاربری آن نیز سخت به نظر می رسد.

اهرم سردنده نیز بسیار جذاب و اسپرت است و با توجه به فلزی بودن آن ممکن است در زمستان احساس سردی کنید .


صندلی های اسپرت قرار گرفته در سیویک نیز از نکات جالب آن است که بسیار راحت بوده و حمایت زیادی از بدن به عمل می‌آورند. این صندلی‌ها همچنین باعث می‌شود کابین سیویک تایپ R احساس خاص‌تری نسبت به صندلی‌های مرسوم i۳۰ N داشته باشد.


۲) هیوندای i۳۰ N

نکات مثبت : سواری هیجان‌انگیز، تجهیزات استاندارد زیاد، ارزش فوق‌العاده حتی در تریم غیر پرفورمنس

نکات منفی :  کابین مضحک، پرفورمنس و چابکی کمتر در مقایسه با هوندا، کاربرد کمتر نسبت به سیویک


در مورد این خودرو باید بگوییم i۳۰ اولین تلاش هیوندای برای تولید خودرویی پرفورمنس بوده و چیزی بیشتر از یک تلاش خوب است. این خودرو یک هاچبک داغ عالی بوده که می‌تواند رقبای مورداحترام کلاس خود را به دردسر بیندازد.

حرف N به دو چیز اشاره دارد: پیست نوربرگ رینگ که این خودرو در آنجا توسعه یافته و همچنین نامیانگ که مرکز تحقیق و توسعه جهانی هیوندای در کره جنوبی می‌باشد. توسعه این خودرو زیر نظر آلبرت بیرمن رئیس اسبق بخش M ب ام و صورت گرفته است. او گفته اگر شما یک خودرو با عملکرد خوب در پیست نوربرگ رینگ داشته باشید می‌توانید در هر مکان دیگری فوق‌العاده ظاهر شوید.

پیشرانه ۲ لیتری توربوی ۲۷۱ اسبی هیوندای در برابر هوندا از نظر قدرت کم می‌آورد؛ اما این خودرو از نظر قدرت احساس کمبودی نداشته و گشتاور ۳۷۸ نیوتون متری آن در دسترس راننده بوده و در شتاب گیری‌های بین دنده‌ای نیز اگرچه به تایپ R نمی‌رسد اما عملکرد خوبی دارد.

فرمان این هاچبک کره‌ای دقیق بوده اما احساس توزیع وزن مصنوعی داشته و در حالت N نیز بیش از حد سنگین است. دامپرهای تطبیقی هوشمند این خودرو باعث کنترل تکان‌های بدنه مناسبی در حد هوندا شده و بازخورد به دست آمده از شاسی نیز باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس بالایی می‌شود. i۳۰ N در اسپورت ترین حالت خود به اندازه سیویک تیز نیست زیرا ۴۹ کیلوگرم سنگین‌تر بوده اما خب در حالت کامفورت راحتی بیشتری دارد.

درست همانند حالت R پلاس سیویک، تنظیمات اسپورت هیوندای نیز برای جاده‌های بریتانیا بیش از حد سفت هستند. بهتر است این حالت برای استفاده در پیست محدود شود. در i۳۰ N حالت سفارشی نیز نصب شده که راننده با آن می‌تواند حالت انتخابی خود را بسازد. این گزینه‌ها شامل سفتی سیستم تعلیق، صدای اگزوز، دور پیشرانه، حالت دیفرانسیل، پاسخ پدال گاز و… می‌باشد.

علیرغم اینکه بازی دور پیشرانه به خوبی هوندا نیست اما صدای تولیدی سیستم اگزوز فوق‌العاده است. اگرچه گیربکس دستی این خودرو نرم است اما به اندازه گیربکس فوق‌العاده سیویک رضایت‌بخش نیست.


در نمای داخلی خودرو صفحه نمایش آن بخوبی با دیگر اجزا ترکیب نشده است ولی استفاده از آن بسیار آسان تر از سیویک است .

برای انتخاب حالت پرفورمنس می توانید از دکمه های در نظر گرفته شده بر روی داشبورد استفاده کنید و این به نوعی ایده جدید و جالبی است.

در رابطه با طراحی داشبورد این خودرو باید بگوییم که چندان جالب به نظر نمی آید و کیفیت متریال بکار رفته نیز به هوندا نمی‌رسند؛ اما در کل کیفیت ساخت کابین هیوندای خوب ارزیابی می‌شود.




نتیجه ی نهایی :
اگر بنا به رتبه بندی خودرو ها باشد با توجه به آن چه گذشت و مواردی که به آنها اشاره شد سیویک در مقام بالاتری قرار می گیرد .
هوندا سیویک تایپ R گران‌تر از i۳۰ N است اما با پرفورمنس و هندلینگ خود این قیمت بیشتر را توجیه می‌کند. این خودرو در خط مستقیم سریع‌تر بوده و در پیچ‌ها نیز تیزتر و تواناتر است. سیویک جدید بیشتر از هر زمان دیگری راحت و قابل استفاده بوده و از نظر کاربردی بودن نیز فوق‌العاده است.
اما در رابطه با هیوندای i۳۰ N نیز می توان گفت اولین تلاش هیوندای در این بخش عالی بوده و i۳۰ N یک هاچبک داغ فوق‌العاده است. این خودرو به اندازه سیویک تایپ R تیز و کاربردی نبوده اما با توجه به قیمت ارزان‌تر رقابت فشرده‌ای با بهترین‌های این کلاس خواهد داشت.


مطالب مشابه
نظرات
ثبت نظر